Flera bolån i verkligheten registreras som ett bolån i Spirecta

I dagligt tal brukar vi prata om att vi har ett “bolån” på huset eller bostadsrätten. Men i verkligheten är det inte ovanligt att vi egentligen har både två eller tre lån. Särskilt om vi har valt bunden ränta på flera olika perioder.

För att få rätt på saldon och balanser är det viktigt att du lägger in alla lånen som separata skulder. När du sedan synkroniserar / importerar kontoutdraget är det viktigt att du gör amortering på rätt skuld.

Exempel: Vår egen situation

När vi köpte vårt hus tog vi på lån Swedbank. Vi delade upp lånet i tre delar. Alla dessa lån har unika nummer på Swedbank (eller alla andra banker). I Spirecta har vi således skapat tre skulder:

  • Bolån #1 (nr: 1111111-001)
  • Bolån #2 (nr: 1111111-002)
  • Bolån #3 (nr: 1111111-003)

När jag sedan importerar kontoutdrag från Swedbank och det står

  • 2020-10-29 Överföring lån 1111111-001 -5 000.00 SEK

så innebär det ofta att både ränta och amortering är inkluderat. I det här fallet får jag via bankens hemsida ta reda på hur fördelningen är av dessa 5 000 kr. T.ex. 2 000 kr ränta och 3 000 kr amortering. Det som jag då gör i Spirecta vid importen är att dela upp transaktionen i två delar.


1 gillning

Smart att kunna dela upp transaktionen direkt utan att behöva skapa en ny transaktion! :slight_smile:

Kan jag i efterhand gå in och dela upp transaktionen som du beskriver ovan? När jag har importerat kontoutdrag har jag lagt in amortering + ränta som en klumpsumma under en tillfällig kategori för att själva importen ska gå snabbare. Jag har sen skapat en till transaktion manuellt för räntan och sen redigerat summan för amorteringen på den ursprungliga men detta verkar ju smidigare.

1 gillning

Nej, i efterhand går det tyvärr inte. Då måste man göra så som du beskriver det. Tyvärr.

Ja, förhoppningsvis är det här smidigare. Var en funktion som flera av er användare hade önskat. Så jag uppskattar alla sådana tips. :slight_smile:

Okej, synd men då vet jag hur jag gör det lite smidigare nästa gång :slight_smile:

Jag har lånet uppdelat i fyra olika, men de har samma löptid och samma villkor. Så väljer ändå att bara bokföra dem som ett enda lån. Dagen man gör något olika med dem kan man ju dela upp dem, men just nu känns det onödigt :slight_smile: Men riktigt bra att funktionen för att dela upp finns där!

Ja, det går bra så länge man inte gör någon amortering på lånen. Det är då det brukar bli klurigt, även om det är hanterbart det med så klart. :slight_smile:

Jag amorterar på ett av dem, men ser inte riktigt varför det skulle bli ett problem? Jag skriver det hela som en skuld som jag amorterar på. Kanske missar jag något här så berätta gärna! Tack!

Nej, det är inga problem att göra så. Det kräver bara att man håller det i huvudet. Jag själv har valt att ta upp alla våra tre lån som separata enheter i Spirecta i enlighet med principen “Spirecta ska matcha verkligheten så nära som möjligt.”.

Men återigen, få av oss använder Spirecta för att vi ska visa upp den för någon och få en guldstjärna för rätt svar. :grin:Således, så länge man är nöjd själv och man är konsekvent så spelar det ingen roll hur man gör.

Det verkar ju mer och mer dyka upp för mig som den stora fördelen med Spirecta, man kan göra precis som man själv vill. Kul att du är med och diskuterar. Uppskattar det. Tack!

1 gillning

Förutom tidigare kommentarer och också kopplat till frågan i en annan tråd (Kan man dela upp en transaktion i flera delar (t.ex. BRF-räkning med avgift, el och garage)?) så skulle jag vilja ge två små extra önskemål när man delar upp transaktionen i två:

-Kategori kan som default vara inställt på samma som i huvudvyn. I alla fall den ena!
-Om man ändrar den ena summan borde den andra automatiskt ändras så den totala summan blir samma. (Om detta kan bli ett problem någonstans så kan det finnas en checkbox för att ta bort den featuren.)

Tack!