Flytta / ändra startdatum för en tillgång

Jag är ny som användare av spirecta. Jag valde ett startdatum som ligger vid senaste månadsskiftet. Men nu har jag ändrat mig och vill flytta tillbaks datum till senaste årsskiftet istället. Hur gör jag det? Det står i kom igång guiden att man kan göra så, men jag kan inte klura ut hur jag ska göra.

En följdfråga är, hur blir det om jag har olika startdatum på olika konton? Jag har såklart som mål att flytta tillbaks samtliga konton. Men det är bara ett par konton som känns viktigare att ha mer historik än de övriga. Så jag kanske inte gör alla konton samtidigt. Är det en dålig idé?

//Pär

Hej @perre,

Du kan göra det, det är inga problem. :slight_smile:

Några tips:

  1. Radera alla startvärden på tillgångarna - dvs. första transaktionen som sätter startvärdet / ingående balansen för tillgången. Annars får du följdfel i saldona.

  2. Inkomster och utgifter påverkas inte alls, så det är bara att köra på så många månader som du önskar.

  3. Ta kontakt med mig så kan vi kolla på det på ett kort digitalt möte, för nästan alla får fel på saldon / balanser på tillgångarna. Men det går att fixa. :+1:

Återkom med fler frågor så hjälps vi åt. :slight_smile:

Steg 1. Klicka dig in på tillgången

Steg 2. I periodväljaren, välj “sedan start” och klicka på “Transaktioner”

Steg 3. Hitta den första transaktionen

Steg 4. Radera eller ändra transaktionen

Nu kan du antingen klicka dig in på transaktionen och ändra datumet (eller radera den helt och hållet och börja om).