Följa upp sina utgifter inom utgiftskategorier och grupper

När man ska utvärdera sina utgifter för tex abonnemang skulle man vilja kunna filtrera inom den utgriftskategorin. Jag har just nu endast en kategori för abonnemang och det gör det svårt att överblicka utgifter. Hur bör man göra för att klassa dessa kostnader och se vad som kostar? Annat än att titta i kontoutdraget. Grafer är fina och vore bättre än att manuellt summera :slight_smile:

Det bokföringstekniskt korrekta antar jag är att skapa ett konto för varje utgift? Så jag har ett konto för Netflix och ett annat för HBO. Men det blir många konton och man förlorar överblicken av de totala kostnaderna. Man skulle behöva fler Utgiftskategorigrupper (Streaming) för att få en överblick över HBO och Netflix men det går inte att lägga en utgiftskategorigrupp i en annan grupp (tex den större gruppen “Personligt”).
Det blir inte heller rätt när man säger upp en tjänst, då kommer det kontot ligga kvar i flera år oanvänt.

Kunde man tagga utgiften som HBO eller STREAMING när den läggs i “Abonnemang” skulle man kunna filtrera ut och se hur mycket man lagt på streamingtjänster.

Eller bör man ha flera Utgiftskategorier, uppdelat på Streaming, Mobil, Internet, etc? Så i internet har jag mitt hembredband och min VPN-tjänst, I Streaming ligger HBO och Netflix? Men jag ser ju bara hur mycket jag spenderar på Streaming, inte vad jag köper. För att se vad måste jag ju manuellt gå in på den utgiftskategorin. Det går ju inte att summera automatiskt hur mycket jag betalat till just Netflix sen maj förra året. En sån graf vore fint att kunna visa!

1 gillning

bump

Jag har undrat över detta med. Hade varit nice om Spirecta kunde dela upp diverse utgifterna inom en utgiftskategori automatiskt.

1 gillning

Hmm… en intressant tanke. Jag tänker egentligen två saker:

Lösning med kategorigrupp och kategorier

Ett sätt - kanske overkill - är att skapa en kategorigrupp som heter “Streaming” och sedan en kategori för Netflix, HBO etc. Men jag håll mer dom att det är lite jobbigt.

Gruppera på titel

Det som jag funderar på att man kanske skulle kunna göra är att gruppera på titel. Det kommer ju fungera så länge utgiften heter samma sak från månad till månad. Å andra sidan kan ju isf lika gärna ändra titeln som att sätta en etikett.

Etikett-lösning

Det sista sättet att lösa det på är ju att göra det som ni säger som en etikett. Ska fundera lite på hur en sådan lösning skulle kunna se ut. Jag tror dock spontant att det introducerar en komplexitet som är onödig.

Jag har fram tills nu använt en annan budgettjänst där man använder just etiketter för att tagga utgifterna när de ligger i sin kategori. Den fungerar sjukt bra för att se vad man spenderar pengar på. Den har bara två nivåer, motsvarande kategori samt denna tagg.

Utgifterna hamnar i den övergripande kategorin ex fordon. Bränsle, försäkring, verkstad. I den så lägger man till taggen på utgifterna som är global för alla kategorier. Tex en tagg bränsle eller försäkring.

En utgift kan ha flera taggar så man kan sortera visningen exakt hur man vill. Tex kan man tagga utgifter med ”semester”. Alla utgifter i alla kategorier med taggen semester visas då, man kan se hur mycket mat, bränsle och resor kostar under semestern. Men även sortera på ”mat” och se hur mycket mat man köpt under året. Man måste ju äta även under semestern.

Man har bara en tagg för ”försäkring” som innehåller alla försäkringsutgifter men vill man se försäkringen för bilen så sorterar man på ”fordon” samt ”försäkring”.

På samma sätt för streaming, men ännu lite bättre. Utgiften hamnar i kategorin ”fasta utgifter” eller vad man nu vill ha. Sen taggar man med ”HBO”, ”Netflix”, ”Spotify”. Man kan lägga till en andra tagg som heter ”streaming”. Visar man en graf för ”streaming” ser man de totala utgifterna. Alternativt så visar man de tre taggarna ”HBO”, ”Netflix”, ”Spotify” och ser totala utgifterna samt fördelningen mellan dem.

Appen heter ”CoinKeeper” och är bra på att visa utgifter. Sen rekommenderar jag den inte av integretetsskäl.

2 gillningar

Vem tänker du att det skapar komplexitet för, användaren eller för dig som skapar programmet? Är det för dig så förstår jag, men om du syftar på användaren så håller jag inte med dig. Jag tänker att de flesta vanliga mejlprogram, digitala kalendrar och bildappar i mobiler använder taggar/etiketter, så jag tror inte folk är oförstående av sådana. Om det skulle vara några som tycker det blir för komplext så kan de ju helt enkelt undvika att använda sig av taggarna? Det finns bevisligen folk i denna tråd i alla fall (och jag inkluderad) som skulle se stor nytta av kunna använda taggar för att sortera transaktioner på mer än 1 sätt.

Jag utgår från det du skrev, så om jag har missat hur du tänker får du gärna upplysa mig :slight_smile:

Tack för att du beskrev det som jag tänkt på länge men inte riktigt kunnat förklara! Och skönt att fler än jag har tänkt den tanken. Man vill ju kunna se kostnaden för semesterresan men också kostnaden för mat under månaden och de två kan ju överlappa varandra om jag exempelvis åker skidor i fjällen och handlar mat i en lokal livsmedelsbutik.

I och med detta tänk har jag ingen kategori alls för försäkringar. Jag har ju min bostadsförsäkring för att jag har ett boende, alltså läggs den i kostnad för boende. Skulle jag inte ha boendet skulle försäkringen inte finnas. Samma tänk gäller kring exempelvis bil och dess försäkring.

1 gillning

Att sortera på 2 olika sätt görs ju dessutom redan i tillgångarna där jag kan ställa in tillgångskategori och tillgångsslag. Så varför skulle det tillföra onödig komplexitet då man sorterar på 2 olika sätt för transaktioner?

Jo jag kan förstå hur det adderar komplexitet. Det blir inte en strömlinjeformat användarupplevelse. För personer som mest är intresserad av att följa upp sin ekonomi kan det bli lite avancerat.

Så förklara hur det fungerar på ett pedagogiskt sätt kan vara svårt.

Därför är det tur att man inte behöver välja! Som du @janbolmeson brukar säga.

Så som det fungerar idag är bra. Men man skulle kunna lägga till möjlighet att tagga med en ”global” tagg. Är man intresserad av att verkligen följa varje krona kan man använda den. Vill man inte så skippar man det. Rapporterna kan fungera exakt lika som nu men med en extra rapport där man kan visa sånt.

Sen är det krångligt eftersom man måste lägga till taggen på varje betalning, men spirecta lyckas ju lista ut att köp på Preem är bensin och ska till den kategorin så då borde den kunna lista ut hur jag brukar tagga.
Taggen ”semester” skulle behövas lägga till manuellt dock.

Aha, tänker du att spirecta automatiskt lägger taggen på transaktioner? Alltså kontinuerligt på dina streamingtjänster? Om det ska ske automatiskt förstår jag att det kan bli klurigare.

Jag tänkte mig att jag vill kunna lägga taggen på transaktioner helt manuellt. T.ex. för händelser som sker sällan som att förstå hur mycket semesterresan kostade. Då tänker jag att det inte blir särskilt komplext.

Oavsett om det är tänkt att taggen ska appliceras manuellt eller automatiskt står jag fortfarande vid åsikten att man inte behöver använda funktionen om man inte vill, precis som med många andra funktioner i spirecta. På så vis behöver det inte vara mer komplext, om man inte själv väljer att använda funktionen. Men jag antar att vi helt enkelt inte är överens om detta?

Det är ju inte svårare att lägga en tagg automatiskt än att hitta en kategori automatiskt så det går. Men en start är ju manuellt.

Behovet är att kunna följa ekonomin i en kategori på högre detaljnivå än vi har nu. Så kan vi komma på en annan lösning, tex kategorigrupper i grupper eller smidigare sätt att ha många kategorier så funkar det. Skillnaden är att använda taggar har jag testat i flera år och det är så sjukt smidigt. En kategori syns hela tiden men en tagg behöver inte vara lika synlig.

Tittar jag i resultatet kan jag se mina utgifter för streaming (jag har en kategori ”streaming”) och vill jag veta mer kan jag titta på taggarna. Det är lättare att lägga till en tagg än att ändra sina kategorier bara för att man böt till HBO från Netflix :slight_smile:

Jag tänkte med att det tillför komplexitet för användarna framförallt. Men det handlar lite om UX och gränssnitt, så det går att lösa.

Det som jag däremot tänker är rapporterna. Hur skulle ni vilja att det sammanställdes?

Edit: det blev lite rörigt nertill så ska försöka snygga till det och göra det lite tydligare.

Ett problem som jag skulle vilja lösa är att summera utgifter i olika kategorigrupper.

Tex försäkringar. Antingen kan vi ha en kategori i varje grupp för varje typ av försäkring. Så i gruppen ”fordon” har jag kategorin ”försäkring”. Lika för villa, fritidshus, båt, barn och så vidare. För att se totala försäkringsutgifterna måste vi välja visning i någon rapport av 5 olika kategorier. Vi måste komma ihåg att vi har alla konton.

  • Det är ju en bra metod för att se totala utgifterna för en grupp men inte totala utgifterna för den typen av utgifter ex försäkringar.

Alternativt kan vi ha en grupp som heter ”försäkring” med en kategori för bil, båt, hus etc.

  • Bra för att se totala försäkringskostnaderna men svårt att se totala kostnaderna för bilen, då man måste plocka ihop kategorier från flera grupper manuellt. I den snabba överblicken tappar vi totalkostnaden för en kategori.

Ett nytt förslag vore att kategorierna inte är låsta till en grupp.
Tex alla försäkringskostnader i en kategori och kategorin inte vore låst till en grupp vore det ju jätteenkelt att få överblicken av alla försäkringskostnader samt alla utgifter för den gruppen.

Med taggar hade jag bara valt visning för försäkringar och fått allt. Eller så hade jag kollat på gruppen ”fordon” och sett totala utgifterna där. Det är ett val man måste göra för att se allt ovan. För att se bilens försäkring väljer jag ”fordon” samt taggen ”försäkring”. Det här skulle kunna gå att lösa genom att inte låsa kategorier till grupper.

Men det är möjligt att jag inte gör på rätt sätt, hur skulle ni göra för att se totala försäkringskostnader? Jag har ju sett att man för bolånet inte lägger det i bostad utan i kapitalkostnader istället, finns det ett sånt tänk man skulle kunna ha för alla andra utgifter också? Kanske är det bästa att bara använda fler kategorier om man vill följa upp mer noggrant. Hur skulle ett företag göra det? :slight_smile:

Mycket av hur jag skulle vilja ha är beskrivet här:
https://forum.spirecta.se/t/tydligare-tabeller-och-grafer-for-resultatrapporter/

  • Alla kategorier i en kategorigrupp visas för den period man ställer in med upplösning år, kvartal, månad, vecka, dag. Stapel som visar allt på en gång. Likt den du har i 12-månaders resultatrapport.

  • En möjlighet att välja vilka grupper och kategorier som ska visas.


    Istället för att bara kunna klicka i och ur visning av period, budget eller jämförelseperiod (särskrivning i rapporten:) ) så vill jag kunna klicka i och ur en hel grupp! Inte behöva gå in i varje utgiftsgrupp och kolla, det är enklare att bara klicka i visningen av en grupp. Väldigt lik den sista punkten i listan. Kan man komma åt den rapporten smidigt och enkelt byta visning vore det en lösning.

  • Att kombinera de två graferna ovan och med ett klick, utan att byta sida, slå på visning av varje kategori eller grupp.

  • Helst skulle jag vilja ha en graf som kan visa allt. Blandning av resultat och balansräkning och möjlighet att klicka i vilka konton och kategorier som ska visas. Så man kan se sina utgifter och samtidigt se balansen på valda konton.

  • Jag skulle vilja filtrera så allt inom kategoringruppen ”fordon” visas men bara om de är gjorda på ett visst konto.

  • Kunna beräkna genomsnittet för utgifter för en kategori över vald tidsperiod. Tex bilen kostar i snitt 2047 kr i månaden sedan augusti 2019.

  • så mycket som möjligt bör kunna göras utan att behöva byta vy. Tex växla mellan totala utgifter och genomsnittet.

  • att i en vald rapport, kunna visa max/min-utgifter, genomsnitt, totala, budgeterade. Procent av valda kategorier, alltså i gruppen fordon visa att bränsle är 30%, försäkring 15%, och så vidare. Visar man flera grupper beräknas procenten baserat på det som visas.


    Tex mina utgifter för HBO och Apple Music, jag ser att av det jag visar nu är HBO 67%, snittet över perioden är 72 kr och budgeten är 0 kr.

  • Tabellen nedan grafen visar information som average, Max/min, budget, total etc men det behöver inte alltid visas, mara om man väljer den visningen i listan

  • Spara en samling kategorier man visat.

  • Åtkomst till denna rapport via resultatrapportmenyn! Och enklare växling mellan kategorier. Byta kategorigrupp utan att byta sida


    Det borde vara en egen riktig rapport istället för en filtrering av huvudboken. Huvudboken bör man däremot kunna filtrera och få fram denna information så man kan se alla transaktioner kopplade till en kategorigrupp

Tack för förtydligandet. Jag tänker att jag gör så här.

Just nu är det fokus på att få färdigt den automatiska importen via Tink samt de inrapporterade buggarna. Därefter (1-2 veckor) sätter jag mig med det här. Kanske till och med tar kontakt med dig så att du får vara med i skissarbetet). Är det OK?

1 gillning

Gör så, det låter bra. Fokusera på det planerade nu.

Jag tycker att spirecta är bra idag, vill inte verka som att jag bara klagar :slight_smile:

det är som en tesla, den blir bättre med tiden

:wink:

@Muraks - nu är jag tillbaka här och planerar för nästa sprint. Kan du hjälpa mig förstå den här bilden?

Tänkte att jag skulle försöka jobba lite med budget och uppföljningsrapporterna framgent.

Jag ser att du har gjort en fin lösning, har inte testat den fullt ut än bara.

Grafen visar totala utgifterna för varje månad, summerat till brytdatumet man valt för månade…