När man ska utvärdera sina utgifter för tex abonnemang skulle man vilja kunna filtrera inom den utgriftskategorin. Jag har just nu endast en kategori för abonnemang och det gör det svårt att överblicka utgifter. Hur bör man göra för att klassa dessa kostnader och se vad som kostar? Annat än att titta i kontoutdraget. Grafer är fina och vore bättre än att manuellt summera
Det bokföringstekniskt korrekta antar jag är att skapa ett konto för varje utgift? Så jag har ett konto för Netflix och ett annat för HBO. Men det blir många konton och man förlorar överblicken av de totala kostnaderna. Man skulle behöva fler Utgiftskategorigrupper (Streaming) för att få en överblick över HBO och Netflix men det går inte att lägga en utgiftskategorigrupp i en annan grupp (tex den större gruppen “Personligt”).
Det blir inte heller rätt när man säger upp en tjänst, då kommer det kontot ligga kvar i flera år oanvänt.
Kunde man tagga utgiften som HBO eller STREAMING när den läggs i “Abonnemang” skulle man kunna filtrera ut och se hur mycket man lagt på streamingtjänster.
Eller bör man ha flera Utgiftskategorier, uppdelat på Streaming, Mobil, Internet, etc? Så i internet har jag mitt hembredband och min VPN-tjänst, I Streaming ligger HBO och Netflix? Men jag ser ju bara hur mycket jag spenderar på Streaming, inte vad jag köper. För att se vad måste jag ju manuellt gå in på den utgiftskategorin. Det går ju inte att summera automatiskt hur mycket jag betalat till just Netflix sen maj förra året. En sån graf vore fint att kunna visa!