Följa upp sina utgifter inom utgiftskategorier och grupper

Edit: det blev lite rörigt nertill så ska försöka snygga till det och göra det lite tydligare.

Ett problem som jag skulle vilja lösa är att summera utgifter i olika kategorigrupper.

Tex försäkringar. Antingen kan vi ha en kategori i varje grupp för varje typ av försäkring. Så i gruppen ”fordon” har jag kategorin ”försäkring”. Lika för villa, fritidshus, båt, barn och så vidare. För att se totala försäkringsutgifterna måste vi välja visning i någon rapport av 5 olika kategorier. Vi måste komma ihåg att vi har alla konton.

  • Det är ju en bra metod för att se totala utgifterna för en grupp men inte totala utgifterna för den typen av utgifter ex försäkringar.

Alternativt kan vi ha en grupp som heter ”försäkring” med en kategori för bil, båt, hus etc.

  • Bra för att se totala försäkringskostnaderna men svårt att se totala kostnaderna för bilen, då man måste plocka ihop kategorier från flera grupper manuellt. I den snabba överblicken tappar vi totalkostnaden för en kategori.

Ett nytt förslag vore att kategorierna inte är låsta till en grupp.
Tex alla försäkringskostnader i en kategori och kategorin inte vore låst till en grupp vore det ju jätteenkelt att få överblicken av alla försäkringskostnader samt alla utgifter för den gruppen.

Med taggar hade jag bara valt visning för försäkringar och fått allt. Eller så hade jag kollat på gruppen ”fordon” och sett totala utgifterna där. Det är ett val man måste göra för att se allt ovan. För att se bilens försäkring väljer jag ”fordon” samt taggen ”försäkring”. Det här skulle kunna gå att lösa genom att inte låsa kategorier till grupper.

Men det är möjligt att jag inte gör på rätt sätt, hur skulle ni göra för att se totala försäkringskostnader? Jag har ju sett att man för bolånet inte lägger det i bostad utan i kapitalkostnader istället, finns det ett sånt tänk man skulle kunna ha för alla andra utgifter också? Kanske är det bästa att bara använda fler kategorier om man vill följa upp mer noggrant. Hur skulle ett företag göra det? :slight_smile:

Mycket av hur jag skulle vilja ha är beskrivet här:
https://forum.spirecta.se/t/tydligare-tabeller-och-grafer-for-resultatrapporter/

  • Alla kategorier i en kategorigrupp visas för den period man ställer in med upplösning år, kvartal, månad, vecka, dag. Stapel som visar allt på en gång. Likt den du har i 12-månaders resultatrapport.

  • En möjlighet att välja vilka grupper och kategorier som ska visas.


    Istället för att bara kunna klicka i och ur visning av period, budget eller jämförelseperiod (särskrivning i rapporten:) ) så vill jag kunna klicka i och ur en hel grupp! Inte behöva gå in i varje utgiftsgrupp och kolla, det är enklare att bara klicka i visningen av en grupp. Väldigt lik den sista punkten i listan. Kan man komma åt den rapporten smidigt och enkelt byta visning vore det en lösning.

  • Att kombinera de två graferna ovan och med ett klick, utan att byta sida, slå på visning av varje kategori eller grupp.

  • Helst skulle jag vilja ha en graf som kan visa allt. Blandning av resultat och balansräkning och möjlighet att klicka i vilka konton och kategorier som ska visas. Så man kan se sina utgifter och samtidigt se balansen på valda konton.

  • Jag skulle vilja filtrera så allt inom kategoringruppen ”fordon” visas men bara om de är gjorda på ett visst konto.

  • Kunna beräkna genomsnittet för utgifter för en kategori över vald tidsperiod. Tex bilen kostar i snitt 2047 kr i månaden sedan augusti 2019.

  • så mycket som möjligt bör kunna göras utan att behöva byta vy. Tex växla mellan totala utgifter och genomsnittet.

  • att i en vald rapport, kunna visa max/min-utgifter, genomsnitt, totala, budgeterade. Procent av valda kategorier, alltså i gruppen fordon visa att bränsle är 30%, försäkring 15%, och så vidare. Visar man flera grupper beräknas procenten baserat på det som visas.


    Tex mina utgifter för HBO och Apple Music, jag ser att av det jag visar nu är HBO 67%, snittet över perioden är 72 kr och budgeten är 0 kr.

  • Tabellen nedan grafen visar information som average, Max/min, budget, total etc men det behöver inte alltid visas, mara om man väljer den visningen i listan

  • Spara en samling kategorier man visat.

  • Åtkomst till denna rapport via resultatrapportmenyn! Och enklare växling mellan kategorier. Byta kategorigrupp utan att byta sida


    Det borde vara en egen riktig rapport istället för en filtrering av huvudboken. Huvudboken bör man däremot kunna filtrera och få fram denna information så man kan se alla transaktioner kopplade till en kategorigrupp