💡 Förbered för Spirecta-import/synkronisering redan nĂ€r du gör överföringarna

Det hÀr Àr ett tips som kan underlÀtta din egen import och synkronisering med Spirecta. Bakgrunden Àr att nÀr du gör en överföring sÄ kommer den att synas i tvÄ kontoutdrag:

• Kontot som du för över pengarna FRÅN
  • Kontot som du för över pengarna TILL

Men eftersom Spirecta bygger klassiska bokföringsprinciper sÄ ska vi ju bara ta med transaktionen en gÄng. Annars blir det fel i saldot pÄ bÄda bankkontona (det blir dubbelt sÄ stort). DÀrför behöver du i import nummer tvÄ radera transaktionen (Spirecta brukar ge en heads-up om att överföringen redan Àr med en gÄng).

Innan man gör överföringen i sin bank eller mobilapp (alltsÄ ej Spirecta) sÄ brukar man kunna ange ett meddelande bÄde för frÄn- och till-kontot. jag sjÀlv brukar dÄ ange:

• PĂ„ FRÅN-kontot brukar jag ange: öf till matkonto (dĂ€r matkonto kan vara nĂ„got annat sĂ„ klart, â€œĂ¶f” anger överföring.
  • PĂ„ TILL-kontot brukar jag ange öf ta bort pĂ„ det sĂ€ttet vet jag vid import att den ska tas bort. Ibland har jag Ă€ven angett öftb fr gemensamt för att se vilket konto det var frĂ„n. TyvĂ€rr Ă€r ju bankerna dĂ„liga att visa det pĂ„ sina hemsidor.

SÄ hÀr kan det se ut nÀr det görs pÄ Swedbank: