Förbered för Spirecta-import/synkronisering redan när du gör överföringarna

Det här är ett tips som kan underlätta din egen import och synkronisering med Spirecta. Bakgrunden är att när du gör en överföring så kommer den att synas i två kontoutdrag:

  • Kontot som du för över pengarna FRÅN
  • Kontot som du för över pengarna TILL

Men eftersom Spirecta bygger klassiska bokföringsprinciper så ska vi ju bara ta med transaktionen en gång. Annars blir det fel i saldot på båda bankkontona (det blir dubbelt så stort). Därför behöver du i import nummer två radera transaktionen (Spirecta brukar ge en heads-up om att överföringen redan är med en gång).

Innan man gör överföringen i sin bank eller mobilapp (alltså ej Spirecta) så brukar man kunna ange ett meddelande både för från- och till-kontot. jag själv brukar då ange:

  • På FRÅN-kontot brukar jag ange: öf till matkonto (där matkonto kan vara något annat så klart, “öf” anger överföring.
  • På TILL-kontot brukar jag ange öf ta bort på det sättet vet jag vid import att den ska tas bort. Ibland har jag även angett öftb fr gemensamt för att se vilket konto det var från. Tyvärr är ju bankerna dåliga att visa det på sina hemsidor.

Så här kan det se ut när det görs på Swedbank: