Har nyligen sålt en motorcykel där försäljningen blev något under det värdet jag uppskattat den till. Jag har bokfört inkomsten så det blir en värdeminskning av tillgången men hur gör jag med den summan som diffar och kvarstår?
Hur gör jag sedan för att även ta bort själva tillgången?
Har även bytt bil och lite samma fundering gällande den tillgången… har ju sålt den som ligger upplagd i Spirecta men även köpt en nyare. Någon som kan guida mig hur jag hanterar detta bäst och mest rätt?
Okej, jag förstår.
Var det ändå rätt att använda inkomsten från försäljningen för att först minska värdet på tillgången eller är det en “onödigt” steg?
Den bilen som jag sålt ligger kvar med sitt uppskattade värde bland materiella tillgångar precis som motorcykeln fortfarande gör (har avvaktat med att justera den i väntan på svar om tillvägagångssätt).
Bör jag använda pengarna från försäljningen för att minska värdet på bilen innan jag ändrar nuvärdet eller övertänker jag det hela?
Den nya bilen har jag inte lagt till som tillgång ännu
Ordningen av transaktionerna blir mer “rätt” om du först bokför försäljningen och därefter värdeminskningen som uppenbart säg efter att försäljningen understeg din värdering. Däremot är det endast din egen bokföring så ordningen spelar egentligen ingen roll så länge du får rätt siffror i slutändan.
Jag hade gått tillväga på samma sätt som för hojen. Därefter lägger du upp den nya bilen som en tillgång med motkonto för kontot där pengarna för köpet kommer från. Om du vill att jag visar hur den transaktionen ska se ut kan du bara hojta till
Spirecta är din egna bokföring därav hade du inte behövt göra det men det är helt klart mest korrekt. Det viktigaste är att du blir nöjd. Jag tror ditt sätt är det mest korrekt och i min mening smidigt sätt.