Fortfarande problem med automatisk import via BankId?

Hej!

Jag har försökt importera transaktioner automatiskt via BankId idag. Jag har testat Avanza, SJ Prio Mastercard (Tror det är SEB i bakgrunden) samt Sparbankerna.

Avanza och SJ Prio MC säger att “Credentials refreshed successfully”, men i nästa steg så kan jag ändå inte hämta data fram till och med dagens datum. (Det är för övrigt en bugg i rubriken, namnet på anslutningen hämtas inte korrekt: “Uppdatera anslutningen “Anders - #common.tink_providers.avanza-bankid.name#””

image

När jag ska uppdatera Sparbankerna och skannar QR-koden med BankId-appen får jag följande meddelande i BankId-appen: “The QR code is not approved by the BankId app.”

Så i fallet med Avanza och SJ Prio MC tolkar jag det som att det kan vara ett fel på Spirectas sida, och i fallet med Sparbankerna kan det ligga hos Tink eller sparbankerna. Korrekt?

Var ligger felet? Kan jag göra något från min sida för att få igång det?

1 gillning

Jag har samma problem här, inget datum efter min senaste import som var 3/1 fungerar. När jag valde att uppdatera stod det att det blev uppdaterat, men inte längre än till 3/1. Och nu går det inte välja att uppdatera igen.
Ingen av mina bankkopplingar fungerar.

Samma problem här.
Ingen av mina kopplingar (SHB, SWB, Avanza, AmEx) fungerar:
"Din anslutningen till banken uppdaterades senast 2022-02-27. Det är därmed den senaste tidpunkten som vi kan hämta transaktioner från och därmed det senaste datumet du kan välja. Om du vill välja ett senare datum, gå till föregående steg och uppdatera anslutningen" när jag försöker importera fram till 2022-03-07.
Jag kan inte heller lägga till nya kopplingar.

I väntan på att den automatiska importen skulle komma igång igen så gjorde jag en manuell import från Swedbank till Spirecta. Det verkar som att datumintervallet för att läsa in transaktionerna används på olika sätt. För jag får dubbletter.

På Swedbank finns två kolumner - en som heter Transaktionsdatum och en som heter Bokföringsdatum. När jag gjorde automatiska importen senast så valde jag intervallet 1 februari till och med 13 februari. Då fick jag med två transaktioner med transaktionsdatum 12 februari och bokföringsdatum 14 februari. När jag sedan läste in transaktioner manuellt valde jag intervallet 14 februari till och med 28 februari i Swedbanks filtrering. Då kom ovan nämnda transaktioner med igen, samt ett antal till dubbletter som hade transaktionsdatum 13 februari och bokföringsdatum 14 februari.

Så det verkar som att i ena fallet används “transaktionsdatum” i filtreringen och i det andra fallet “bokföringsdatum”. Jag förväntar mig att urvalet ska funka samma både med automatisk import och manuell import.

Fortfarande samma problem med att importera. Inget uppdaterat datum efter 7/2.

Kan jag be er som fortfarande har problem att:

  1. Prova att radera anslutningen och sedan skapa en ny. “Inställningar => Din data => Bankanslutningar”

  2. Om det inte fungerar, använd Hjälp-knappen för att komma i kontakt med mig via supporten så att vi kan boka ett individuellt möte.

Noterade du min kommentar om att den automatiska importen via BankId och egen import av kontoutdrag inte läser in rader baserat på samma datum? Den ena är på Transaktionsdatum och den andra är på Bokföringsdatum. Är du med på hur jag menar @janbolmeson ? Jag vill inte börja laborera och byta mellan inläsningsmetoder innan den buggen är löst. Ska jag registrera den som en egen bugg eller snappar du upp den här? Om du håller med om att det är en bugg vill säga?

Kan du lägga ett mejl till mig på supporten eller via hjälp-knappen så kollar vi på det. Hänger tyvärr inte riktigt med. :roll_eyes: