Förvald kategori beroende på vilket konto som betalat

Hej!

Jag har två bankkonton. Det första kontot är mitt eget och jag har mitt eget bankkort kopplat till det. Det andra kontot är ett delat konto med min fru och vi har var sitt bankkort kopplat till kontot. När jag importerar kontoutdrag sätter Spirecta en föreslagen utgiftskategori baserat på hur jag konterat utgiften tidigare.

Ett exempel… Vi har ett kafé som jag och min fru brukar gå till. Jag brukar ofta gå dit själv också. När jag går dit själv betalar jag med bankkortet kopplat till mitt privata konto. När vi går dit gemensamt använder jag bankkortet som är kopplat till vårt gemensamma konto. När jag ska bokföra transaktionerna har jag en utgiftskategori som heter AH Fika och en som heter Gemensam Fika. När transaktionerna läses in i Spirecta föreslås antingen AH Fika eller Gemensam Fika. Vilket det blir tror jag beror på vilken utgiftskategori som användes senast.

I mitt fall hade det varit mycket smidigare med bokföringen om föreslagen utgiftskategori tar hänsyn till vilket konto som bokförs. Alltså om jag ska bokföra “Espresso House” 40:- betalad från mitt privata konto så föreslås AH Fika och om jag ska bokföra “Espresso house” 80:- från vårt gemensamma konto sp föreslås Gemensam Fika.

Jag vet inte hur tilldelningen av utgiftskategorier går till, men det kanske ligger någon algoritm i bakgrunden som beräknar sannolikheten för vilken utgiftskategori som ska sättas och då går det att ta med använt konto som parameter i beräkningen?

Är ni med på hur jag menar? Är det något som går att få till?

1 gillning

Hej @Gluten !

Jag tolkar den underliggande anledningen till det du beskriver som att:

Särskilja i en resultatrapport hur mycket jag fikat för själv VS tillsammans med min fru.

Är det korrekt?

Isåfall tror jag nämligen det finns en lösning :slight_smile: