Förvirrande leverantörsbenämningar för kreditkortsimporter

Hej,

Förmodligen bara ett problem precis när man börjar, men jag tycker att benämningarna på mallarna för kreditkorten är aningens förvirrande då det står “Leverantör” men namnet matchar inte kortutgivaren.

Amex-kopplingen heter “American Express Eurobonus”, men icke-SAS-kort använder samma, och har inget med eurobonus att göra. Blev förvirrande när jag skulle lägga in mitt första “vanliga” amex-kort.

Även för SEBs SAS Eurobonus Mastercard, så blir jag fundersam vid varje import, eftersom den är benämnd som ett SAS Eurobonus-kort, och “Leverantör” - det är ju SEB.

Förslag:

  • Byt “American Express Eurobonus” till “American Express”
  • Byt “SAS Eurobonus” till åtminstone att innehålla MC, om Mastercard är för långt. Typ “SAS Eurobonus MC”

1 gillning

Jag hänger inte riktigt med. :man_facepalming:

Är det ordet “Leverantör” som jag bör byta ut eller mallarna? Jag tänker nämligen att folk ofta söker på “Eurobonus” och att dessa finns både för American Express men även bara som SAS Eurobonus. Eller är det samma kort?

“Problemet” för mig är mall-namnen.

Amex-mallen har ingenting specifikt med de SAS-brandade korten att göra. Första kortet jag skulle lägga in var mitt Amex Platinum, vilket inte har ngt alls med eurobonus att göra. Det blev då kontraintuitivt att jag skulle välja Eurobonus-varianten.

För “vanliga” Amex-kort får du sk Membership Reward-poäng, och för de med SAS får du Eurobonuspoäng. Detta gör ingen skillnad i hur fakturor eller liknande ser ut när man ska mata in från Amex system till Spirecta. Det finns även British Airways-branded Amexkort där du samla Avios istället för Eurobonuspoäng t.ex., så då blir det lite knasigt att lägga till fel poängsystem. Samma mall skulle funka fint för ett Amex British Airways-kort.

Alla som har ett Amex SAS-brandat kort, (Amex SAS Classic/Premium/Elite) vet att det är ett Amexkort, så där är inget problem att kalla det " American Express" enbart.

Gällande SAS Eurobonus, så är det enbart SAS medlemspoäng-system. I detta fallet är det SEB Kort som är utgivare idag med ett Mastercard-kort. Det finns SAS Eurobonus-kort, men det är bara medlemskortet och då är utgivaren SAS.
För tydlighetens skull här skulle jag gärna vilja få in “MC” eller “Mastercard” efteråt så man direkt fattar vad det handlar om.

OK, då tror jag att jag förstår. Då har jag:

  1. Lagt till “Mastercard” så att “SAS Eurobonus” blir nu “SAS Eurobonus MasterCard”
  2. Ändrat “American Express Eurobonus” till bara “American Express”

Är vi överens om att det är bäst lösning?

Typ:

Det blir perfekt!
Tack