Hej…
Jag och min fru har ett tag nu använt Spirecta för att stämma av vår ekonomi men tyvärr har det varit en dipp i engagemanget så vi behöver komma ikapp…
Problemet vi har är att eftersom transaktionerna som sker mellan egna konton gör att saldo ändras på 2 ställen.
När man stämt av en månad; finns det något sätt att markera den som avstämd och “låsa” utgående saldo och på så sätt kunna vara säker på att det inte ändras eller att man tydligt får en återkoppling från systemet som säger att man inte kan göra så för att perioden på detta konto är låst eller nåt?
Tacksam för svar
/EkonomiAnalfabet
Bokför vara transaktionen på ena kontot och ta bort den på andra kontot. Det är metoden vi använder.
Rätt eller fel, det blir iaf. rätt i systemet.
1 gillning
Ja, det skulle man ju kunna göra men det känns som om det blir att jobba mot systemet.
Borde ju gå att markera en period som avstämd och sen göra den “låst” eller nåt så att det tydligt framstår om den ändras efter markering… Lite som ett bokslut
Hej @JoPe72,
I nuläget finns det ingen funktion som låser saldot. Det du kan göra är att att klicka i avstämt via transaktioner → stäm av och korrigera saldo, startvärde eller balanser → visa/dölj kolumner → stäm av
Då kan du bocka av transaktionerna, det låser däremot inte saldot. Jag förstår din tanke och tar med mig den för framtiden.