Fyra-hinkar och pension, hur ska man tänka?

Hej,
Jag försöker förstå hur jag ska bygga upp fyra-hinkar-principen och varför pensionen ska vara där samt vad faktiska målet isf blir.

När man lägger in inkomstpensionen i mellanriskhinken precis som det är gjort i videon samt premiepension och tjänstepension i passiva hinken höjs värdet på dessa hinkar rätt rejält men inget av det kapitalet går att flytta för att tex fylla på bufferthink eller mellanriskhink, vilket gör det lite missvisande tycker jag? Eller hur ska man tänka?

Detsamma gäller hinkmålen då givetvis, dessa kan bli snabbt uppnådda tack vare pensionen oc ger fel billd av situationen?

Hej Toffidee.

Svaret på din fråga är nog skit i pensionen om du vill göra det enkelt för dig. Jag personligen använder 4 hinkar med en femte hink nämligen pensionen.

Jag vill ha koll på den och ser det som ett gott tillskott men jag tvivlar starkt på att löftet om pension kommer att infrias. Jag skulle nog mer kalla det för (drömmen om allmän pension). Den är låst inom Sverige och kommer förmodligen bli för frestande för våra politiker att ta av. Detta gäller både allmän och tjänstepension.

Mitt råd är att kör fyra hinkar utan den.

Med vänlig hälsning
Fredrik Enér

Hej,

Ja, det var det jag tänkte kanske var bäst lösning. Tack för tipset!

/Kristoffer

:joy::slightly_smiling_face: Tack för ett gott skratt så här på kvällskvisten.