Fyra-hinkars-principen och studielån

Hej,
Jag och min man har ju inte jobbat så länge, så våra studielån är ju fortfarande rätt höga. När jag tittade på filmen om fyra-hinkars-principen så ser man att studielånen klassades som Bufferthink. Men dessa lån var ju rätt låga. Om vi lägger dem där så hamnar vi ju väldigt mycket minus i den hinken.

Planen är ju dock att betala av skulden enligt plan vilket innebär i ytterligare ca 15 år.

Kan man tänka annorlunda gällande vilken hink skulden ska vara i? Hittade inget här i forumet eller på rikatillsammans.se men jag kan ju bara vara dåligt på att läsa och söka :grinning:

Tänker också att den här frågan kan det ju inte bara vara jag som kommer ställa?

Med vänlig hälsning
Erika

Hej Erika,

Nej, så är det ju så klart. Jag tror nog det är mest ett olycksfall i arbetet att de hamnade i bufferthinken. De borde vara i den passiva hinken på grund av längden. Beklagar misstaget. :+1:

Hälsningar,
Jan

Hej!

Jag är precis ny på Spirecta. När jag går in och kollar vad som gäller för 4-hinkar-modellen verkar studielånets default-inställning vara mellanriskhinken? Borde jag ändra till passiva hinken alltså?

Hälsningar,
Ina