Hjälp mig med räntor, hur resonerar ni?

Angående just ränta, gemeneman betalar ju oftast olika räntor (Bolån, billån mm) kategoriserar ni bilräntan som en bilkostnad och boräntan som en bokostnad.
Eller kastar ni ihop alla räntor som en klump.
På ett sätt skulle jag vilja göra en klump av det, och andra sidan vill man ju ha det till respektive kategori. (här hade det oxå passat bra med nån form av taggar @janbolmeson :slight_smile: )

Haha, ja, jag hör er med taggar / etiketter. Jag funderar på en lösning. :+1:

Angående din fråga så vet jag att folk gör lite olika. Jag själv kör räntan för bolånet på boendekostnaden. Däremot har jag för mig att @Lennart har skrivit tidigare här i forumet att han ser alla lån som en slags finansieringskostnad oavsett vad säkerheten för lånet är.

Det är ju enligt mig ett mer korrekt sätt att se det eftersom ränta är ett “pris” på pengar som egentligen inte har något med säkerheten som har använts för att få ett lägre pris att göra.

Jag hackar upp räntorna så här:

  • Bolåneräntan = boendekostnad, kategori “Ränta bolån” i kategorigrupp Bostad (skulle kunna dela kategori med BRF-avgiften, men jag gillar att ha dem separat)
  • Billåneräntan (+ aviavgift) = bilkostnad, kategori “Inköp, ränta och avgifter” i kategorigrupp Bil
  • CSN är i en kategori för sig, men den räntan+avgifter betalas två gånger om året bara ju

Jag tänker att räntan på en sak är en del av kostnaden för att äga den saken, så skall ligga i en lämplig kategori som representerar det.

2 gillningar

Jag väntar med spänning på vad du funurlar på @janbolmeson !

Jag skulle nog argumentera för att det beror lite på hur ens ekonomi ser ut. Har man stort kapital så man har lånet istället för att sälja av värdepapper så är det en kostnad för att få hävstång. Alltså något som är kopplat till sina värdepapper.

Är ditt kapital väldigt litet i förhållande till lånet så är lånet en förutsättning för att ha prylen/boendet och en kostnad kopplad till det. Sen är jag lite purist och gör som Lennart.

Tänk om vi inte behövde välja! Hur kan vi få både och? Får se om Jan kommer på något :blush:

1 gillning

Tack alla tre som svarat med sin input.
Jag fick iaf tänka ett extra varv men har inte bestämmt mig hundra hur jag gör.
Men går nog på att det är en kostnad kopplad till den “saken” känns nog som det blir mest rättvist i slutändan.
Sen när jag är rik kan man ju göra dom @Muraks skriver och ta det allt som en kostnad kopplad till att äga värdepapper :slight_smile:
Tack