Hjälp! Vad borde jag ordna i spirecta innan årsskiftet?

Jag tänker att jag vill att mitt spirecta ska fungera så bra det kan under år 2021. Då funderar jag på frågan;

  • Vad borde jag som användare se över, justera eller ordna innan/inför årsskiftet?

Alla råd, stora som små, från alla i forumet är välkomna! Kanske så att @janbolmeson och/eller @Lennart har några kloka tankar att dela med sig av? :slight_smile:

Förstår om det är lite sent påkommet av mig! Ber om ursäkt för det!

Det jag brukar se över, om det inte är något annat stort, så är det kategorierna och kategorigrupperna. Det finns alltid något litet att justera när man ser tillbaka på året och kan se sitt köpmönster och vad man lägger pengar på etc.

Jag gillar ju att ha en kontoplan som så långt det är möjligt speglar verkligheten och liknar hur jag personligen ser på livet i stort. Jag har följande Kategoriegrupper för mina utgifter:

Kostnader för att hantera pengar är en grupp - Där bokför jag avgifter av olika slag, skatter, försäkringskostnader, räntor etc. Nu sålde jag min lägenhet helt nyss och har avgifter på över 115 000:- så det fick mig att hoppa till lite innan jag kom på vad det var.

I denna kategorigrupp samlar jag alla typer av kostnader som jag har för att ha ett finansiellt flöde av pengar i mitt liv.

Jag har en kategorigrupp som heter Kostnader för att ha guldkant i mitt liv - Här bokför jag pengar jag ger bort i form av presenter och gåvo, resor, mat ute när det är av guldkantskaraktär, golf och alla andra saker jag gör bara för att jag har lust och kan göra det.

En tredje kategorigrupp heter Kostnader för personlig drift - Här bokför jag allt som jag lägger på min fysiska kropp som t ex mat i magen, kroppsvård, kläder, skor, massage, fotvård etc

Den sista kategorin heter Rumsrelaterade kostnader och här bokför jag allt sådant som har med det fysiska rummet att göra. Avgift till bostadsrättsföreningen, el och annan drift av bostaden, heminredningsprylar, möbler, bilkostnader, böter och p-avgifter. Allt som är utgifter tack vare att jag lever i ett samhälle, bor i en bostad och äger prylar av olika slag.

Då och då uppstår det nya typer av köp och då ser jag alltid över detta i december redan så att en fräsch kontoplan finns på plats redan från dag 1 på det nya året.

Jag har samma system för alla olika typer av kassaflöden och inkomsttyper som jag har.

Lycka till!

1 gillning