Hur bokför jag aktiesparprogram på företaget där jag arbetar?

Låt oss säga att jag har en lön på 30 000 SEK per månad efter skatt, till det sparar jag även 3 000 kr i månaden i ett aktiesparprogram som jag får säg, 10 aktier för. Tre år senare får jag även 1 aktie för vart 10 aktie, eventuellt får jag även 1 extra aktie för vart 10 aktie beroende på ett par andra villkor. Hur bokför jag det i Spirecta?

Jag skulle säga så här.

  1. Lönen bokför man precis som vanligt. Dvs. när man importerar kontoutdraget för bankkontot som lönen kommer in på.

  2. Sedan skapar man en tillgång som heter t.ex. “Aktiesparprogram på Företaget AB”.

  3. Sedan lägger du manuellt till en transaktion (då denna transaktion inte finns på något bankkontoutdrag.) via “Transaktioner => Lägg till transaktion” som är en inkomst.

    • Du kategoriserar den som lön
    • På frågan “vilket konto sattes inkomsten in på?” Väljer du “Aktiesparprogrammet”. Se bild 1.

Då kommer det nämligen bli rätt. Det kommer att synas som en lön i resultaträkningen och det kommer bli rätt i balansen också.

Bild 1. Skapa manuell transaktion i steg 2

För då får du fördelen att du också i balansräkningen kommer att ha koll på hur stort värdet är på aktiesparprogrammet.

1 gillning

Kan tillägga att matchningen bokförs på samma sätt som de andra insättningarna.

Vid matchning blir du även förmånsbeskattad, det kan ofta dras mot din vanliga lön. Den väljer du om du vill lägga in som en övrig utgift-“skatt” eller bara kvitta mot lönen.

2 gillningar