Hur bokför man presentkort?

Ibland händer det att jag får presentkort som en gåva. Om jag då använder det till att handla med på exempelvis en bokhandel då jag köper en bok för 300 kr och mitt presentkort har värdet 100 kr så kommer det stå på mitt kontoutdrag att jag har handlat för 200 kr på bokhandeln, vilket ju inte riktigt stämmer. Så då uppstår min fundering. Hur bokför jag detta ordentligt i spirecta? Antag att jag själv kommer ihåg köpet och de relaterade beloppen alternativt har sparat kvittot.

Jag tänker att om jag ska göra det så korrekt och ordentligt som möjligt borde jag skapa en tillgång som heter typ “presentkort på bokhandel”, sätta startvärdet till 100 kr och därefter förändra värdet utefter att jag använder presentkortet. Då måste jag administrera tillgången plus att jag själv måste korrigera utgiften.

Om jag istället vill göra det hyfsat rätt och enkelt för mig själv tänker jag att jag manuellt skapar en inkomst på 100 kr, döper den till typ “presentkort på bokhandel” och korrigerar utgiften när jag använt presentkortet (hela eller enbart en del). Då slipper jag administrera en (kanske något “löjlig”) tillgång men å andra sidan så blir det jobbigare för mig om jag inte använder hela presentkortets värde på första köpet.

Hur tänker och gör du som läser detta? Vilka tankar/aspekter har jag missat att tänka på?

1 gillning

Jag tycker också det känns lite löjligt att administrera presentkort, men jag är också av åsikten att rätt ska vara rätt (och så tenderar jag att glömma bort presentkorten i någon låda annars).

Jag har skapat en tillgång som heter kort och gott “Presentkort”. Där samlar jag värdet på samtliga presentkort, iom att jag inte har så många så blir det inte svåröverskådligt. Använder jag ett presentkort till en transaktion så gör jag en “komplex transaktion” när jag importerat den transaktionen sen, så för ditt exempel så redigerar jag den 200-kronors transaktionen till att bli på 500 kr, varav 300 dras från Presentkort och 200 från betalkortet.

Tycker alltså sammanfattningsvis att du gör helt rätt, men möjligen att det blir jobbigt att ha en tillgång för varje sorts presentkort.

1 gillning