Hur bokföra bonus från kreditkort?

Tidigare har jag haft kreditkort med bonus eller återbäring, som endast kan användas i den egna butiken/kedjan. Då har ett köptillfälle bara blivit billigare och inget jag har hanterat i bokföringen.

För första gången har jag ett kreditkort (Komplett Bank) där jag kan få ut bonus i rena pengar, eller rättare sagt som amortering på krediten.

Hur bokför man detta?

Vid importen av kreditkortstransaktionerna vill jag ange det som en inkomst:

Resultatet i transaktionslistan blir då någon obestämbar transaktionstyp (det är kanske logiskt att inte ha inkomst till ett skuldkonto):

Jag kan ändra transaktionen till typen “Amortering utan att pengarna tas från något tillgångskonto”:

Har ni tips på vad som är lämpligt att välja vid importen?
Hur kategoriserar ni en bonusutbetalning; inkomst, återbäring, amortering?

Jag gör som i ditt första förslag, en inkomst till skuldkontot. För mig, som inte har några formella kunskaper i detta med redovisning och företagsekonomi som Spirecta verkar bygga på så verkar det ändå vettigt. Att sen inte Spirecta kan sätta en “snygg” etikett på transaktionen tycker jag inte behöver betyda att det är fel, bara att ingen tänkt på att man kan göra så.

Livar upp denna gamla tråd!

Funderar på om detta blir ett “rätt” eller tillräckligt bra sätt att bokföra bonus från kreditkort. Tänker jag rätt eller fel?

Det är alltså en bonusutbetalning från kreditkortet i “rena pengar” som skriver ned kreditkortsskulden.

Ja du kan göra så! :slight_smile:

1 gillning