Hur håller ni budget inom olika betéende-drivna utgifter?

Hej!

Jag har en fundering på att sätta upp flera konton och kort kopplat till olika grupperingar av familjens betéende-drivna utgifter.

Dvs områden som riskerar att överskridas om de ej har tydliga individuella begränsningar, och/eller tydlig insyn i hur man ligger till under månadens gång.

Grupperingar/konton/kort jag ser framför mig är

  • Mat/underhåll
  • Familje-aktiviteter
  • Hemmets nice-to-have
  • Individuella nöjes-konton

Anledningar bakom…

  • Varför jag tänker mig konton/kort, är att jag genom dessa kan automatisera överföringar och toppa upp dessa konton mot dess budget varje månad. Men jag stör mig på avgiften för korten via swedbank vilket är 300kr/kort och år.
  • Varför jag inte vill slå ihop dom i exempelvis 1x gemensamt konto/kort och 1x individuellt konto/kort per individ, är att inte låta en utgifts-gruppering kunna nalla av en annan, utan att det är tydligt.
  • Varför jag inte väljer externa kredit-kort med kredit-limiter, är att jag inte känner till ett kredit-kort(utan fasta avgifter) som tillåter autogiro/e-faktura att automatiskt betala av hela fakturans belopp varje månad. Jag värderar automation och förenkling högt, och vill inte betala fakturor manuellt.

Hur gör ni för att sätta och hålla en budget i konsumtions-områden, som både är individuella och gemensamma mellan flera personer, men ändå tydligt differentiera dom för att inte kunna övertrassera i respektiva kategori?

Har ni något liknande? Eller en annan lösning som löser samma problem?

Tankar och tips?

Inga svar alltså? :slight_smile:

Jag har en annan tanke som jag ska utforska under februari som jag skulle gissa är vanligare, och det är att använda revoluts kreditkort till vardagsutgifter eftersom dom i teorin har kategorisering och budget per kategori. Får helt enkelt acceptera manuell betalning av månadsfakturan.

Erfarenheter kring det eller annat?

1 gillning

Hej @Stefan! Jag har dåligt med erfarenhet av din första fundering. @Muraks kanske har några kloka ord att tillföra dock.

Angående:

Revolut har jag använt främst utomlands och jag tycker det fungerar smidigt + att översikten är bra för kategorier. En fundering jag fick är ifall Revolut har kreditkort, jag tror endast det är betalkort men jag kan ha fel för mig.

Ah… ja det är sant. Jag fick för mig att det är kreditkort men det är det ju ej eftersom jag betalar in pengar till kontot och först efter det kan spendera med revolut. Jag ser det som positivt dock.

Ja, utifrån ditt syfte med begränsad spendering för olika kategorier kan Revolut låta som ett bra upplägg :slight_smile:

Om du har flera kort kopplat till olika typer av utgifter, hur tänker du hålla reda på vilket kort som är vilket? Och om du går över budgeten, vad gör du då? Typ mat, budgeten tar slut med halva månaden kvar. Äter du bara från skafferiet? (ja man kan föra över mer, men det motverkar syftet lite upplever jag)

Ur Spirecta-synpunkt så blir det ju bara några fler importer. Däremot vinner du inget om inte varje person som handlar också har specifika kort, och om man har ett eget kort så kan man redan där filtrera ut vad varje person spenderat… För när det väl är importerat så är det ingen skillnad på vilket kort som spenderat ur rapporternas perspektiv. Alltså resultatrapporten för utgiften “mat” kommer visa samma som kortet “mat”.

Det är samma princip som “kuvertbudget”, med dess för och nackdelar. Den diskussionen gör sig bra på RikaTillsammans Forumet - Frågor, svar och samtal om privatekonomi, sparande och rikedom i livet bortom pengar. :smiley:

Personligen hade jag blivit irriterad om min partner skulle komma med 5 kort till mig och säga att jag måste använda rätt kort till rätt utgift :sweat_smile: Utan jag tror att det vore bättre att importera en gång i veckan, jämföra med den budgeten man satt för månaden och utvärdera om det gick som man ville eller inte. Jag TROR att det är enklare för att ändå få samma känsla av kontroll över ekonomin :slight_smile: