Hur representerar man bäst en renoveringsfond i budgeten?

Hej!

Jag har en “renoveringsfond” (bankkonto med ränta) dit jag sätter av en fast summa varje månad för framtida behov av renovering av huset.

Hur representerar jag detta bäst i min budget? Både att jag inte har tillgång till de pengar jag sätter av (fattar att de inte är en kostnad, än) samt att jag då och då kommer ha faktiska kostnader som kommer att blasta detta sparkonto.

Tack på förhand!

Bra fråga! :+1:

Jag tror inte att det finns något korrekt svar, men så här tänker jag kring det:

  1. När vi tänker budget så tänker vi ju ofta på en resultatbudget, dvs. en budget för inkomster och utgifter. Det är det som för närvarande (april 2023) finns i Spirecta.

    Precis som du själv skriver så kan man inte representera ett sparande i en inkomst-/utgiftsbudget eftersom det är ingetdera.

  1. Ett alternativ att göra är att skapa en utgiftskategori som heter t.ex. “Renovering av huset” och uppdatera den med de kostnader i budgeten som du tror att du kommer att ha.

Det är det tråkiga svaret. Det lite roligare svaret är:

  1. Inom kort kommer vi att släppa en funktion där man kan skapa en budget för ett tillgångskonto. Det är egentligen gjort för att simulera sin ekonomi över tid, men det kommer att fungera lika bra för det som du vill åstadkomma.

Hoppas det gav lite inspel! :slight_smile:

Jag har funderat i liknande banor de senaste dagarna. Som relativt nybliven husägare börjar jag inse att jag behöver en mer långsiktig plan än en resultatbudget för kommande större kostnader, typ “om 10 år behöver vi byta panelen på huset”, “om 2-5 år nytt tak”, etc. Skulle vilja ha ett bra sätt att både visualisera planen och kapitalbehovet.

Har inte formulerat behovet tydligare än så än, finns det några idéer om att utveckla något relevant stöd i framtiden?

1 gillning

Jo, jag har smygsläppt Livsplans-funktionalitet i form av av “långtidsbudget”. Där kommer man kunna sätta in t.ex. om X år så behöver vi renovera taket, eller så vill jag köpa en Porsche, hus i Frankrike eller vad man nu önskar. :slight_smile:

Håll koll på forumet så kommer mer info. :slight_smile:

1 gillning