Hur värderar jag bilen, husbil eller motsvarande när jag lägger in det som en tillgång?

Hej! Jag funderar på hur jag ska sätta värdet på mina tillgångar som bilen, husbilen etc? Ska jag sätta inköpsvärdet på dem? Eller uppskatta dagens värde?

Det viktigaste i den här typen av frågor är att komma tillbaka till grundsyftet med Spirecta. För mig personligen handlar det om att ha en rättvisande bild av min ekonomi idag. Därför brukar jag alltid försöka värdera tillgångar efter vad jag skulle kunna få i handen om jag sålde dem idag. Särskilt eftersom om jag sätter ett högre värde så “lurar” jag ingen annan mig själv.

Sedan behöver man också väga detta mot arbetsinsatsen att få saker värderade. Det enklaste i fall med bil, husbil eller motsvarande är att kolla på vad motsvarande saker värderas till på t.ex. Blocket. Är det en bil så finns det även tjänster man kan mata in t.ex. registreringsnumret och få en värdering.

Så jag skulle gå på att som det skrivs ovan:

1 gillning

Detta är nog en dum fråga, men - när man lägger in sitt boende som tillgång, bör man då räkna bort det som är skuld, dvs. bolånen? Vill minnas att det rekommenderas i fyra hinkar-principen som vi gjorde för några år sen, i alla fall när man ska beräkna buffert-behov.

Exempel:

  • Bostad värd 4 miljoner
  • Bolån på 2,6 miljoner
    Ska tillgången sättas till 4 miljoner eller 1,4 miljoner?

Eftersom jag har hela skulden under Skulder så borde jag kunna ha hela bostadens värde under Tillgångar? Denna fråga kanske redan har ställts, men jag hittade den inte.

Ja exakt så. Antingen sätter du:

  • Hela värdet
  • 85 % (det är vad du kan få ut genom att låna, en likvid del)
  • Det du betalade när du köpte
  • Det du tror att du kan få idag om du säljer
  • Samma som lånebeloppet. Men jag skulle nog inte rekommendera det.

Det finns lite olika filosofier.

I rapporter där du kollar på resultatet på tillgångar-skulder får du siffran 1,4 miljoner.

I en del rapporter (främst balansrapporter sorterat på tillgångar) kommer du få en väldig snedvridning om bostadens värde är mycket större än dina andra tillgångar. Då kan du använda filter för att ta bort bostaden.

2 gillningar