🏩 Importera data frĂ„n Avanza

För att slippa vara försiktig :smile: har jag organiserat mina konton pÄ Avanza (och Nordnet) sÄ hÀr;

Jag har ett AF-konto (aktie & sparkonto) som endast Àr avsett som transaktionskonto. HÀr finns inga aktier eller fonder, bara likvider (mycket lite). AnvÀnder kontot för alla överföringar mellan konton inom Avanza och till/frÄn andra banker. Allt gÄr via detta AF-konto. Fördelen blir dÄ att AF-kontot fungerar som ett bankkonto och jag lÀtt kan importera alla transaktioner och överföringar in till Spirecta. VÀrdeförÀndring behöver inte bokföras.

PÄ ISK/KF-konton bokför jag endast vÀrdeförÀndring, vid varje mÄnadsskifte. Alla överföringar Àr redan registrerade enligt ovan. GÀller Àven AF-konton med innehav. Har hittills inte brytt mig om att registrera skatt/kÀllskatt i Spirecta.

Sparkonton pÄ Avanza hanterar jag som ett bankkonto.

Har Àven ett AF-konto för onoterade innehav. T.ex. Spiltan via Pepins. Det Àr bara en förvaringsdepÄ hos Avanza och det gÄr inte att handla med aktierna dÀr, utan Avanza visar bara aktierna. Vissa aktier har en synlig vÀrdering, för andra behöver jag hÄlla reda pÄ det sjÀlv. Bokför vÀrdeförÀndring varje mÄnad.

1 gillning