🏩 Importera data frĂ„n Avanza

Du kan importera transaktioner frĂ„n Avanza genom att anvĂ€nda deras “Exportera till Excel”-funktion.

OBS! Vi rekommenderar att vara försiktig nÀr du importera frÄn Avanza. Det Àr nÀmligen som sÄ att det Àr mÄnga saker att tÀnka pÄ. LÀs mer nedan.

För att importera data frÄn Avanza:

  1. Logga in pÄ Avanza
  2. GĂ„ till Min ekonomi
  3. GĂ„ till Innehav
  4. VĂ€lj fliken Transaktioner
  5. VÀlj datum frÄn och till
  6. VĂ€lj Transaktionstyp
  7. Klicka pÄ knappen Exportera till excel
  8. Spara ner .csv-filen pÄ din dator
  9. Öppna filen
  10. Kopiera allt innehÄll
  11. Klistra in det i Spirecta

SÄ hÀr kan det se ut i bilder

Saker att tÀnka pÄ nÀr du importerar data frÄn Avanza

HÀr Àr nÄgra saker att hÄlla koll pÄ:

  • Majoriteten av transaktioner pĂ„ Avanza Ă€r köp/sĂ€lj-transaktioner. Dessa Ă€r rena â€œĂ¶verföringar” mellan ditt saldo och ditt vĂ€rdepapper och dĂ€rmed inga inkomster eller utgifter. Dessa kan du egentligen ignorera och bör inte ta med.
  • De enda utgifterna du har pĂ„ Avanza Ă€r i princip: utlĂ€ndsk kĂ€llskatt, svensk skatt och courtage
  • De inkomster du har Ă€r: utdelning
  • Du fĂ„r sjĂ€lv avgöra hur du bokför vĂ€rdeförĂ€ndring.
  • Avanza tar inte med courtage och dĂ€rför kommer det lĂ€ggas som en separat transaktion

För att slippa vara försiktig :smile: har jag organiserat mina konton pÄ Avanza (och Nordnet) sÄ hÀr;

Jag har ett AF-konto (aktie & sparkonto) som endast Àr avsett som transaktionskonto. HÀr finns inga aktier eller fonder, bara likvider (mycket lite). AnvÀnder kontot för alla överföringar mellan konton inom Avanza och till/frÄn andra banker. Allt gÄr via detta AF-konto. Fördelen blir dÄ att AF-kontot fungerar som ett bankkonto och jag lÀtt kan importera alla transaktioner och överföringar in till Spirecta. VÀrdeförÀndring behöver inte bokföras.

PÄ ISK/KF-konton bokför jag endast vÀrdeförÀndring, vid varje mÄnadsskifte. Alla överföringar Àr redan registrerade enligt ovan. GÀller Àven AF-konton med innehav. Har hittills inte brytt mig om att registrera skatt/kÀllskatt i Spirecta.

Sparkonton pÄ Avanza hanterar jag som ett bankkonto.

Har Àven ett AF-konto för onoterade innehav. T.ex. Spiltan via Pepins. Det Àr bara en förvaringsdepÄ hos Avanza och det gÄr inte att handla med aktierna dÀr, utan Avanza visar bara aktierna. Vissa aktier har en synlig vÀrdering, för andra behöver jag hÄlla reda pÄ det sjÀlv. Bokför vÀrdeförÀndring varje mÄnad.

1 gillning

Vad menar du med det @janbolmeson?

Vid en köp- eller sÀljtransaktion Àr courtage inbakat i slutpriset (inkluderat i transaktionsnotan).

Vill man ha med courtageavgiften i Spirecta behöver man splitta Avanzas 1 st transaktion till 2 st i Spirecta. Det Àr inget jag gör.

Vi kanske menar samma sak, men din formulering kanske kan förbÀttras?

Ja, vi menar samma sak, det Àr bara jag som kanske Àr lite anal och har för mycket fritid. Jag har nÀmligen lÄtit Spirecta mallen göra splitten Ät oss.

LÄt oss ta följande transaktion frÄn verkligheten:

Det ger följande rad i kontoutdraget nÀr man kopierar frÄn Excel till Spirecta:

2020-10-09;XXXXXX;SĂ€lj;Curasight;-280;25,80;10041,00;26,00;SEK;DK0061295797

Det skulle normalt i Spirecta gett en rad som en försÀljning av vÀrdepapper pÄ 10 041 kr. Det inkluderar som du skriver courtaget. Men det Àr ju kanske inte riktigt korrekt eftersom försÀljningen Àr en överföring i balansrÀkningen och courtaget Àr en utgift till Avanza.

Korrekt bokföring Àr sÄledes tvÄ transaktioner. Normalt skulle man behöva splitta den. Men eftersom Avanza Àr snÀlla och redovisar courtaget sÄ blir det ju lÀtt för Spirecta att dela upp det. Kör man sÄledes ovanstÄende rad i Spirectas importmall blir resultatet:

Men ovanstĂ„ende transaktion Ă€r ju klurig i alla fall. För “SÄLJ”-transaktionen borde ju dĂ„ vara frĂ„n aktien till saldot pĂ„ konto. Det verkar omstĂ€ndigt att hĂ„lla reda pĂ„ tĂ€nker jag.

Slutsats - om man nu vill köra pÄ det hÀr sÀttet och importera transaktionshistoriken sÄ hjÀlper Spirecta till. Men rekommendationen Àr nog att göra en variant pÄ @AndersH förslag och bara bokföra totalförÀndringen av depÄn och inte varje transaktion.

1 gillning