💳 Importera data frĂ„n ditt Revolut-kort

Vi rekommenderar att du anvÀnder Revoluts-kontoutdrag i Excel för att det ska fungera bÀst med Spirecta. TyvÀrr fungerar inte det kontoutdrag som de presenterar pÄ sin hemsida.

För att importera data, gör sÄ hÀr:

  1. Logga in i appen pÄ din telefon
  2. Klicka pĂ„ “R-loggan” i menyn nere till vĂ€nster sĂ„ att du Ă€r i “Konto”-vyn
  3. Klicka pĂ„ knappen med “
”
  4. Klicka pĂ„ “utdrag”
  5. Klicka pĂ„ “Excel”
  6. VĂ€lj period
  7. Klicka pĂ„ “HĂ€mta utdrag”
  8. Klicka pĂ„ “Dela” ikonen uppe till höger
  9. Mejla filen till dig sjÀlv
  10. Öppna den pĂ„ datorn och kopiera allt innehĂ„ll
  11. Klistra in den i Spirecta

Revolut och mikrospar-funktionen

Om du har aktiverat “Vaults” för mikrospar eller dagligt spar sĂ„ kommer du fĂ„ sjukt mycket transaktioner att bokföra. VĂ„rt tips Ă€r att du:

  1. Skapar en tillgĂ„ng som heter “Revolut mikrospar”
  2. Skapar en importregel som matchar ditt mikrospar till den skapade tillgÄngen.

SÄ hÀr kan regeln se ut för transaktioner som ser ut som följer:

7 mars 2020;Till SEK Mikrospar;10,00 ;;;;20 707,71 ; ;Överföringar
6 mars 2020;Till SEK Mikrospar;20,00 ;;;;20 717,71 ; ;Överföringar
5 mars 2020;Till SEK Mikrospar;20,00 ;;;;20 737,71 ; ;Överföringar
4 mars 2020;Till SEK Mikrospar;20,00 ;;;;20 757,71 ; ;Överföringar

En viktig sak för “koll-pĂ„-öret”-folket Ă€r att Revolut enbart tar med de transaktioner som Ă€r helt klara i kontoutdraget. Det innebĂ€r att exempelvis en transaktion som skedde 31 oktober kan landa pĂ„ 2 november eller liknande i kontoutdraget och dĂ€refter Spirecta utan korrigering. Jag stĂ€mmer sjĂ€lv av datumen pĂ„ transaktionerna i början av mĂ„naden sĂ„ att de landar pĂ„ rĂ€tt mĂ„nad. Listan över transaktioner i appen stĂ€mmer överens med verkligheten sĂ„ tar en titt dĂ€r bara :slight_smile:

1 gillning

Ah, bra tips! Tack @Joakim, det visste jag inte. :+1:

1 gillning

Jag fick precis problem med att importera kontoutdrag för mars.
Efter en del försök kom jag till slut fram till vad det berodde pÄ.
Bytte jag ut mars till mar. i alla rader sÄ fungerade det.

Tack för att du Äterkopplade. :+1:

Kan jag be dig att mejla mig kontoutdraget som inte fungerade pÄ support@spirecta.se sÄ kan jag uppdatera sÄ att du inte behöver göra de Àndringarna framgent. Sorry för strulet.

Samma hÀr som för @Joakim_Wall
xx juni 2021 gick inte in, men tog jag bort sÄ det var xx jun 2021 sÄ funkade det fint.

Fix pÄ g?

Har fixen i utvecklingsversionen. TÀnkte köra ut den nya nu i dagarna. :+1:

1 gillning

Jag provade nyss och jag lyckas inte fÄ det att funka Àven om jag Àndrar frÄn mars till mar. eller mar

Jag anvÀnder revolut för android, Àr det kanske annorlunda pÄ ios?

Jag har precis uppdaterat Spirecta. Kan du prova igen?

Om det inte fungerar, skicka in kontoutdraget (utan dina Àndringar) till mig pÄ support@spirecta.com sÄ fÄr jag ta det en omgÄng till. :+1:

Den stora fördelen för mig med Revolut Àr möjligheten att vÀxla valuta pÄ förhand och sedan anvÀnda förvÀxlad valuta pÄ kortet nÀr man Àr utomlands för att slippa vÀxlingspÄslaget som andra kort har. Dock sÄ förstÄr inte importmotorn vad det Àr för valuta man handlar i, samt om jag har vÀxlat pengar vid olika tillfÀllen sÄ har jag ju olika vÀxlingskurser.

Hur gör ni andra hÀr? kör ni GAV pÄ t.ex. SEK-EUR och sedan masserar excelen med nya vÀrden, eller finns det möjlighet att detta sköts automagiskt pÄ nÄgot sÀtt? @janbolmeson

Hmm jag har inte vÀxlat valuta med revolut, men jag förstÄr att det kan bli knasigt i spirecta. Jag hÄller med dig att det vore praktiskt att i spirecta kunna vÀlja valuta som man importerar transaktioner för. Skulle spirecta sjÀlv kunna hÀmta vÀxlingskursen vore det kanonbra.

Kursen man vĂ€xlar till Ă€r tydlig, men mina varje peng pĂ„ ett “valuta-vault” har ett sĂ„klart ett genomsnittsanskaffningsvĂ€rde som inte Ă€r tillgĂ€ngligt att se baserat pĂ„ alla tidigare vĂ€xlingar.

Förmodligen Àr det lite större problemet hÀr att jag inte tror att jag i Spirecta kan redovisa tillgÄngar pÄ konton i annan valuta Àn SEK.
Konton med pengar i USD och EUR för mig i Revolut kan jag inte mappa just nu i Spirecta.
Förmodar att enda lösningen Àr att sjÀlv hÄlla koll pÄ GAV för de posterna, och sen rÀkna om varje transaktion till rÀtt vÀrde just dÄ. Annars kommer det inte stÀmma pÄ sista raden.

Vi har haft diskussionen uppe tidigare och det blir enormt stökigt. DÀrför rekommenderar vi att man kör allt i SEK.

Det Àr dÀremot inget problem att köra in ett kontoutdrag i EUR och sedan vid importen t.ex. multiplicera med 10.2 och pÄ sÄ sÀtt fÄ det i SEK i importen.

Steg 1. Markera alla raderna

Steg 2. Klicka pĂ„ “Redigera flera rader”

Steg 3. VĂ€lj “multiplicera med” och vĂ€lj ett belopp

Återkom om inte mitt förslag ovan löser ditt problem. SĂ„ kan vi diskutera det, för jag kör Revolut och upplever inte det som nĂ„got problem i Spirecta. :slightly_smiling_face:

Hej!
Ska testa, men spontant kÀnns det som att det bör funka. Jag fÄr hÄlla koll pÄ mina vÀxlingar, och ha en GAV som jag kan multiplicera det hela med (eftersom det Àr förvÀxlade pengar (oftast)).
Saldot pÄ Revolutkontot kommer sÄklart inte stÀmma, men borde vÀl vara hyfsat nÀra iaf sÄ lÀnge jag inte glömmer nÄgot, eller det blir stora valutavÀxlingar.

Exakt sĂ„ tĂ€nker jag med. :+1: Återkom om det inte skulle göra det sĂ„ tar vi isf. ett privat digitalt möte och kollar pĂ„ det.

Jag lyckas inte fÄ in mitt utdrag frÄn Revolut i Spirecta. Följer mallen, har provat att kopiera in och excel-fil men inget funkar. Vad gör jag? StÄr bara att Spirecta inte kan tolka det kopierade och med excelfilen att filstrukturen Àr ogiltig.

Hej @KRH,

Det beror sannolikt pÄ att Revolut har Àndrat format. Kan jag be dig att klistra in det nya via formulÀret:

Sedan behöver vi en vecka eller tvÄ att fixa det. :+1:

Tack pÄ förhand,
Jan

Tack!-skickade de tvÄ olika varianterna man kan vÀlja pÄ , HÀlsn Katarina

1 gillning

Perfekt, tack! Ska försöka kolla pÄ det till nÀsta veckas uppdatering. :+1:

1 gillning