Importregler där man kan definiera en överföring

Har svårt att placera vissa transaktioner i kategorierna, Saknar kategorin (Överföring mellan egna konton)

Det här är en vanlig kategori i andra ekonomi-appar som inte bygger på riktiga bokföringsprinciper. I Spirecta bokför du själva överföringen och Spirecta kommer själv att identifiera transaktionen som en överföring och därefter rapporterna den korrekt.

När du importerar data från ditt kontoutdrag så väljer du antingen:

  • Överföring från, eller
  • Överföring till

Se bilden nedan.

Jag skulle vilja skapa importregler för överföringar. Går det att få till?

Vi kan lägga det på önskelistan. De är nämligen väldigt kluriga att få till eftersom de varken är en inkomst eller utgift.

Är det något särskilt du tänker på? Hur ser dina överföringar ut?

Jag har ett gäng olika sparkonton så när jag fått in lönen på lönekontot så har jag automatiska överföringar till de olika sparkontona. Ifrån sparkontona sedan så dras bolåneräntor, kreditkortsfakturan och investeringspotter till Lysa/Avanza/Nordnet.

Så det är alla dessa automatiska överföringar ifrån lönekontona som jag vill ha regler för. Nu känns det av som ‘Utgifter’ så får jag manuellt ändra dem till “Överföring till/från”. Vilket ju är lite jobbigt när det är samma överföringar varje månad. :crazy_face:

Förstår! Jag ska se vad vi kan göra. Låter den här tråden ligga öppen så länge. :+1:

1 gillning

Hej @Thea!

Nu går det att skapa import-regler för överföringar också! Det är dock helt nytt så återkom gärna om du hittar en bugg eller två. :+1:

Hälsningar,
Jan

Tack! Snabbt jobbat!
Jag har skapat några regler och det gick bra. :ok_hand:
Jag kör all importering när oktober är förbi så då blir första testet.

Toppenbra, ser med stor spänning fram emot din feedback! :+1:

Mina regler funkade fint! Insåg att jag missat några så nu ska jag lägga till fler. Jag tycker det är lite klurigt med betalning av kreditkortsfakturan så jag ska se om jag kan skapa en regel för det. Det är inte helt naturligt för mig att det är bara en överföring utan skulle vilja kunna välja amortering som jag gör om jag gör en egen transaktion. Men som sagt - jag ska testa om jag får till det med en regel.

1 gillning