Inkonsekvent färggivning och tecken på värden

Överföringar - Svarta siffror
Utgift - Röda siffror
Inkomst - Gröna siffror
Värdeminskning (och värdeförändring på 0 kr) på tillgång - Röda siffror
Värdeökning på tillgång - Svarta siffror

Slutsats: Spirecta tycker inte att jag ska få vara glad över att mina tillgångar går upp i värde…

Skämt åsido. Det skulle dock vara härligt att få se gröna siffror på tillgångar som går upp i värde. Jag har även lagt märke till att utgifter har både minustecken framför värdet och röda siffror och rött minustecken medan inkomster och värdeökningar inte har ett plustecken. Det vore härligare att se både grönt plustecken och gröna siffror på inkomster och tillgångs värdeökning. På så sätt skulle det lite subtilt ge signal om att värdeökningar och inkomster är lika mycket anmärkningsvärda som utgifter och värdeminskningar.

1 gillning

Hmm… bra feedback. Kan vi inte hjälpas åt med det här?

För det är typiskt en sådan fråga som jag tycker är klurig. Det beror nämligen lite kontextuellt på var man är i Spirecta också. Var skulle du önska det mest?

Okej… jag tror du tänker några steg längre än mig för jag kan inte riktigt föreställa mig i vilka fall man vill ha det annorlunda än jag föreslagit. Jag misstror dig inte, utan inser att jag inte har hela bilden i mitt huvud. Men jag tänker nog främst på stegen i den manuella importen, alla transaktioner och under transaktioner för varje tillgång. Låter det rimligt?

I vilka fall tänker du att det inte är självklart hur man ska göra med färgerna?

Hmm… Låt mig få fundera lite. Jag har lagt det i min utvecklingskö i allafall. Återkommer. :+1:

1 gillning

Har tänkt lite på det här nu… T.ex. i denna vyn, det är relativt enkelt att göra värdeökningarna gröna, men kommer man inte blanda ihop det med inkomsterna?

Alternativt om man skulle köra någon annan färgkombination… :thinking: Vad tänker ni andra? @OlaMorin, @Muraks, @Fredrik, @Mikael_Bengtsson, @Lennart m.fl.?

1 gillning

Är inte en värdeökning en typ av inkomst? :wink:

Annars grönt som inkomster och blått som värdeökning?

Svart för överföring? Hur gör man då med interna överföringar?

Rött för utgift eller värdeminskning?

Nej det är klurigt, eller så gör vi det svårare än det behöver vara? Ökar värdet på kontot är det grönt, minskar värdet är det rött. Det finns en tillgänglighetsaspekt att beakta, alla ser inte färger eller har svårt att se skillnad.

För att göra det enkelt och inte blanda in allt för många olika färger så är mitt förslag enligt nedan (och som flera andra också verkar tycka):
Inkomster & Värdeökning - Grönt
Utgifter & Värdeminskningar - Rött
Överföringar & Oförändrat värde (=0) - Svart

2 gillningar

Det är ju rött för både utgift och värdeminskning så varför skulle det vara dåligt att ha grönt för både värdeökning och inkomst? Det är ju samma sak fast åt olika håll.

1 gillning

Gör bara värdeökningarna 2 gånger per år så har inte tänkt på det. Men kan hålla med tidigare talare att grönt fungerar fint.

Tycker det bästa ör att överföringar är svarta även om de ju ökar och minskar värdet på olika kontot. Men totalt sett har det inte skett någon förändring. Gillar det då det verkligen tydliggör det som många missar att en investering (eller köp av tex husvagn) inte är en kostnad utan bara en intern transaktion.

1 gillning

Jag vill tillägga att jag också tycker att överföringar mellan konton gör sig bäst som svart eftersom det bara är en förflyttning av egna pengar och den transaktionen gör mig varken rikare eller fattigare.

Därtill vill jag förtydliga att jag vill ha värdeökningar som gröna, men enbart om det är värdeökning för en tillgång. Om det är värdeökning för en skuld vill jag ha tvärtom, dvs. rött för ökning och grönt för minskning.

2 gillningar

Ok, så här tänkte jag prova:

  • utgifter, utökning av skuld, värdeminskning = rött
  • inkomster, värdeökningar, amortering = grön
  • överföringar = svart
3 gillningar

Fixat per dagens uppdatering:

1 gillning