Jag har ett AB med min man, hur bokför jag värdet?

Hej!

Jag har ett AB tillsammans med min man, som jag jobbar i som konsult. Hur ska jag beräkna värdet på bolaget?

Hej @ninanorrman och välkommen till Spirecta Forumet!

Att värdera bolag är bland det svåraste som finns. :slight_smile: Men det finns lite trick man kan göra.

Tre olika sätt att värdera ett AB

Jag skulle rekommendera att t.ex:

Värdera företaget på eget kapital - det är enklast eftersom det är bara att titta i bokföringen och se vad det egna kapitalet (=skulden till dig) är och sedan ange det som värde i Spirecta. Det är så många revisorer eller banken gör. Särskilt om det egna kapitalet är i princip samma som fritt eget kapital.

Värdera företaget på eget kapital + årsvinsten * en multipel - så värderar man ju större onoterade bolag. Man säger att det egna kapitalet är 1 000 000 kr och sedan gör företaget stabilt 100 000 kr i vinst per år vilket man sätter en multipel på mellan t.ex. 3 - 7. Bolaget värderas således till 1 000 000 + 100 000 * 5 = 1 500 000 kr.

Lägga till framtida potential + goodwill - riktigt stora företag värderar man utöver vinsten och det egna kapitalet på framtida potential och goodwill i form av t.ex. varumärke.

Hur jag själv gör är alternativ nummer 1. Enklast, snabbast och ganska nära sanningen.

Överkurs: Beror även lite på hur man har valt att hantera skatten

Lite beroende på hur man jobbar i Spirecta - om man tar siffror innan eller efter skatt är det också något man kan ta hänsyn till. Det vill säga om du värderar ditt boende exklusive potentiell framtida skatt så kan du göra det även med ditt företag. Det viktigaste är att du är konsekvent.

Jag vet att t.ex. vissa användare med stora värden i sina bolag har värderat bolaget till 75 % av det egna kapitalet eftersom de kommer betala 25 % skatt när bolaget legat 5 år i träda.

Hoppas ovan var lite sätt att tänka kring din fråga! :+1:

Värdet är en tillgång i ditt Spirecta, varken mer eller mindre. Har ni ett gemensamt Spirecta så för du in hela värdet som ni räknar fram och om ditt Spirecta endast handlar om din finansiella ekonomi så för du bara upp den del av bolagsvärdet som motsvarar ditt ägande.

Det enda som är svårt med detta är som Jan säger, att värdera bolaget men där fick du en del uppslag.

Haha, tack @Lennart för ditt bidrag. Noterade när jag läste ditt svar att jag helt bommade att svara på den uppenbara frågan som du hjälpte till med. Snacka om att skjuta bredvid målet. :joy:

Strålande! Tack så mycket för svaret!

/Nina

Tack för ditt svar Lennart!