Koppla Spirecta till Lysa, Savr, Fundler och BetterWealth?

Fråga till supporten

Jag hittade dock inte alla mina banker & tänkte fråga ifall det är möjligt innan jag köper tjänsten:

• Avanza - Check ser att detta fungerar
  • Nordnet - Check ser att detta fungerar
  • Savr - Hittar ingen info, kan jag koppla?
  • Fundler - Hittar ingen info, kan jag koppla?
  • Betterwealth - Hittar ingen info, kan jag koppla?

Vore intressant att höra, då jag tror detta verktygen kan vara jättebra. Speciellt efter jag börjat med 4 hinkar principen efter ert poddavsnitt i rika tillsammans. :slight_smile:

Svaret till ovan är både ja och nej. :slight_smile:

• Först och främst - vi kan hantera data från de leverantörerna.

Flera av oss använder både LYSA, Savr, Fundler, BetterWealth, Nordnet, Avanza etc. Men hur man hanterar det rent bokföringsmässigt är följande om vi tar t.ex. LYSA som exempel:

• Insättning till LYSA på 100 000 SEK - kommer att komma in i Spirecta via FRÅN-kontot, t.ex. Swedbank.

• Avgifter som LYSA tar på 100 kr - kommer att komma in i Spirecta via kontot som autogirot är kopplat till hos Swedbank.

• Värdeförändringen bokförs i Spirecta t.ex. på månadsbasis antingen mot inkomstkonto eller eget kapital.

Om man gör som ovan, så finns det inget behov av att importera transaktioner från leverantören. Ovan innebär att man inte behöver någon automatisk import eller koppling.

Det man inte får med i ovanstående är överföringar mellan konto inom lysa tex (om man gör sånt?). Det händer mig ibland på Avanza men då får man bara lägga in en transaktion mellan konto, månadssparande och så kommer som sagt in via bankkontot…

Rätt @OlaMorin!

Med ovan sagt, så brukar vi lägga till en ny leverantör inom 2-3 dagar så länge vi får en ca 50 rader transaktionsdata. Så länge det finns transaktionshistorik man kan exportera eller kopiera så löser vi det.

T.ex. jag är väldigt nöjd med vår importfunktion för Nordnet / Avanza där vi faktiskt identifierar courtage som en kostnad om man vill ha sin bokföring på den nivån.