Likviditetsbudget & likviditetsrapport

Jag tycker det känns lovande och jag håller även med om kommentarerna från övriga som har bra synpunkter.
“Repeterar” därför inte detta men kom att fundera lite över delen med Amortering, som definieras som minskning av en skuld.
När det gäller “vanlig amortering” som exempelvis av ett bolån, bilån, studielån m.m. ser jag inga konstigheter med detta.
Däremot så använder jag nästa uteslutande kreditkort för att betala våra löpande utgifter. En gång per månad så gör jag ju då också en återbetalning av den skulden till kreditkortsgivaren, dvs en amortering - minskning av skulden.
MEN det känns inte som att kreditkortsskulder är den “typen” av amortering som jag budgeterar för eller vill följa upp som amortering i en likviditetsbudget & likviditetsrapport. Det är ju i grund och botten utgifter det handlar om och budgeteras/följs upp just som utgifter, även om det rent teknisk är en amortering som sker när jag gör överföringen från mitt bankkonto till kreditkortet (som ligger som en skuld i Spirecta).

Så om Spirecta skulle räkna alla minskningar av skulder (dvs även kreditkortsskulder) som Amorteringar, så kommer inte likviditetsuppföljningen bli rätt eftersom många poster skulle redovisas dubbelt (utgift & amortering).