Likviditetsbudget & likviditetsrapport

Hej,
Försöker blåsa liv i detta. Jag har gjort min budget för 2023 och saknar verkligen en likviditetsdimension inkluderat alla amorteringar osv. Går detta att få till stånd på något sätt? Kom ihåg att “perfect is the enemy of the good”, bara något borde ju bra.

1 gillning

Ville bara ge en kort statusuppdatering. Jag har inte glömt bort likviditetsbudgeten, bara att den ligger lite efter i kön. Jag har till och med fått ett bra förslag på hur den skulle kunna se ut från en av er.

Så här tänker jag att den skulle kunna se ut, vet inte om ni håller med om det. Det är på inspiration av Ola. Jag tror inte det går så mycket bättre.

samt

med följande kommentarer:

  • Utgångspunkten är Resultat- och Balansräkningar från tidigare perioders utfall.
  • RR & BR är ej periodiserade, utan avser inkomster och utgifter, ej intäkter och kostnader
  • Detta gör att RR per definition är en form av likviditetsrapport, om ej komplett.
  • Budget för kommande år skapas enklast som ett genomsnitt av inkomster och utgifter från föregående år, fördelat jämnt över årets månader.
  • Därför uppstår behovet av en likviditetsrapport
  • Det är viktigt att Resultatbudgeten är sammankopplad med Likviditetsbudgeten.
  • I sin enklaste form kan Likviditetsbudget skapas enligt flikarna till höger
2 gillningar