Månadsuppdelning efter lönedatum

Jag har använt Smartbudget och Tink innan och även exceldokumentet.
I dessa har man kunnat ställa in ett “brytdatum” för månaden (ex. 25:e). Detta för att få månaden att börja när man har fått lönen insatt.

Har strukturerat min budget efter detta och alltså är alla inkomster och utgifter från 25 jan till 24 feb räknade till februari månad. Undrar nu hur jag ska göra med min budget i spirecta? Hur gör ni andra?

1 gillning

+1 Gillar också det flödet som blir när får ett brytdatum innan löneutbetalningen, man börjar med inkomsterna, sparande, utgifterna…

Är det något som går att konfigurera i Spirecta?

Alternativt hur tänker ni andra?
Låter ni räkningar registreras på de datum de dras så får det bli som det blir med vilken månad betalning sker?

Mvh Per

Har sett att detta ämne varit uppe men kan inte hitta det som ett önskemål.

I tex Tink och Smartbudget kunde man sätta brytdatum tex den 25:e varje månad vilket innebar att månaden började när lönen kom. Jag gillar det flödet att månaden börjar med att lönen kommer, man sätter undan månadssparandet och sedan kommer månadens utgifter. Jag hade gärna sett den funktionen i Spirecta.

2 gillningar

Detta är ett intressant ämne eftersom till och med Tink hade problem med det här (eller rättare sagt: jag hade problem med det hos Tink).

På mitt jobb får vi lönen den 25:e.
Om 25:e är en lördag så får vi lönen den 24:e
men är den 25:e på en söndag så får vi lön den 26:e
Detta rörde alltid till det på Tink då man kodat brytpunkterna ganska naivt.

Vill man ta höjd för såna här konstigheter som mitt jobb har för sig så kan man tänka sig att systemet behöver kunna identifera hur det ser ut när lönen kommer in, och inte hålla sig till specifika datum.

Simplast är väl att helt enkelt kolla efter en post som heter “Lön” och bryta vid den. Förutsatt att man inte har två jobb då :wink:

För att sammanfatta så borde man, vid utformning av såna här brytpunkter eller system, implementera något som är dynamiskt, och inte använda sig av statiska datum.

Sorry för att vara sen in i den här diskussionen. I vissa rapporter kan man välja period själv, så det kan man lösa. Men hjälp mig att förstå vikten med brytdatumet på t.ex. den 25. Jag förstår inte riktigt varför det är viktigt?

Jag tänker nämligen att när man tittar över en period så kommer det ju jämna ut sig. Det vill säga att det är ju ingen större skillnad om jag tittar på en period 1-30, 5-5 eller 10-10. I företagsbokföring som jag har utgått från så har man ju aldrig något sådant bryt mitt i en månad (däremot på årsbasis). Men det kan vara jag som har otur när jag tänker. :slightly_smiling_face:

Det handlar nog mer om hur man använder verktyget och hur man tex använt sig av Tink mm tidigare. Om man bara tittar på sin ekonomi en gång i månaden och summerar att så här blev resultatet så finns nog inte behovet. Däremot kan jag se behovet om jag vill följa min ekonomi tätare under månaden och fatta vissa beslut under månadens gång, då gillar jag flödet att först kommer intäkterna in och sedan utgifterna.

1 gillning

Ah, okej. Låt oss bolla det här lite till så att vi ser om vi kan landa i något klokt. Tänker att resultatrapporten borde kunna lösa problemet tillsvidare. :slight_smile:

Resultatrapporten funkar okej, det som blir missvisande är budgeten som i mitt exempel tar med både april och maj.

Jag tror att många lägger upp sin ekonomi som att man får in pengar (ex lön) först som man sen spenderar och då blir det ett naturligare flöde att börja månaden med lönen tycker jag. Vill sen kunna följa ekonomin löpande under månaden så man kan ta beslut då istället för sedan i efterhand.

Många av mina “räkningar” betalas runt månadsskiftet. Vissa hamnar i slutet av månaden ibland och i början av nästa månad ibland. I nuläget måste jag ändra datumet på dem för att det inte ska hamna dubbla vissa månader och inga andra månader. Med ett brytdatum så hamnar alla i princip på rätt månad med en gång. Iaf med ett “smart” brytdatum som tar hänsyn till om ex 25:e hamnar på en helgdag och tar vardagen innan istället. Vet att Tink hade så iaf på slutet.

Resultatrapporten funkar inte precis som Klas säger för man vill ju kunna jämföra med budgeten för bara en månad.

Väcker den här frågan till liv lite igen…

Jag brukar framför allt kolla på mina utgifter för respektive månad för att se om/när något sticker ut mot det vanliga. Då jag ibland är lite glömsk och missar att betala räkningarna förrän sista dagarna i månaden händer det titt som tätt att pengarna dras från kontot de första dagarna i nästkommande månad istället. Samma sak händer med många Autogiron för februari som dras i mars.
Detta gör ju så att utgifterna för månaderna diffar och blir svåra att jämföra.

När jag började importera allt in i Spirecta (tagit in allt från 2014 och framåt) har jag därför konsekvent manuellt justerat datumen på dessa transaktioner till sista dagen föregående månad och skrivit i “Övrig kommentar” när det egentligen skedde.
Dock stör det mig att jag då “förfalskar” verkligheten och det blir krångligare att kontrollera att man gjort rätt (jämföra summan på kontot i Spirecta med den på banken) eller när man går bakåt och letar efter något.
Därför fortsätter jag att föra in alla kontohändelser även i excel för att behålla “orginalet” och skriver där en kommentar om att det tillhör föregående månad.
Att hålla på så här tar ju därför en hel del extra tid…

Så jag skulle vilja ha en lösning där man kan behålla det riktiga transaktionsdatumet men i rapporter se dessa utgifter på den månad de egentligen hör hemma.
Att välja brytdatum för månaderna hade löst problemet men jag skulle också gilla en funktion där man kunde ställa in på transaktionen att den ska räknas någon annan månad i rapporter.
Eller finns det fler sätt att göra?

Den “enklaste” lösningen är ju att jag börjar betala mina räkningar i tid men jag känner mig själv och sannolikheten att det ska lyckas fullt ut är väldigt liten :rofl:

Tack för förslaget. Jag ska fundera på det. Men jag tror inte det är realistiskt i närtid att vi kommer att lägga in funktionen i Spirecta. Framförallt då den “bryter” mot bokföringsprincipen och det finns olika sätt att lösa det:

  1. Man kan göra som du att man flyttar transaktionerna vid import eller en och en.

  2. Man kan i resultrapporten välja period och jämförelseperiod.

  3. Man kan betala räkningarna på den månad man önskar ha dem bokförda. :wink: