Jag skulle vilja ändra hur vissa kostnader bokförts i Spirecta. För att det ska vara jämförbart behöver jag ändra alla dessa transaktioner, alltså ända sedan fem år tillbaka när jag började använda Spirecta. Som jag ser det finns det två sätt här:
-
Använd “ändra flera”-funktionen i transaktionsvyn. Detta är det enklaste men tar extremt lång tid eftersom siten blir väldigt seg när man ska ändra många (30+) transaktioner i taget. Det tar flera sekunder från det att man klickar på dropdown-listen med kategori tills den dyker upp och sen tar det lång tid att spara också. Tar man för många transaktioner funkar det inte alls, siten blir bara “unresponsive”.
-
Använda import-funktionen, d.v.s. först exportera all transaktionshistorik, göra förändringarna i Excel och sen importera hela rasket igen. Detta har jag testat och det funkar om jag tar en månad i taget, d.v.s. typ 250 transaktioner, men för fem år är det ju många månader och inte smidigt att göra så. Jag har testat att importera ett resp. två års transaktioner och det går bra ända fram tills jag klickar “slutför importen”, varpå Spirecta säger att den “sparar” i ca fem minuter. Sen försvinner dialogen “sparar” och ingenting händer. När jag kollar mina transaktioner så har ingenting sparats.
Vitsen med avancerad import och masshantering är ju just att kunna göra många transaktioner på en gång, och f.n. funkar det alltså inte. Hur kommer jag bäst vidare här?
Tack på förhand,
Joakim