Måste man separera lönekonto och kortkonto?

Hej! Det går absolut att göra så som du föreslår, inget i Spirecta hindrar det. Som du märker hamnar du i problemet att du behöver börja plocka bort de transaktionerna som går mellan kontona istället, och om något blir fel är det väldigt svårt att hitta det. Själv är jag purist.

Några frågor:

• Syns inte Allkortets transaktioner på kortkontot? Det borde bli två konton att importera från?
  • Funkar importerna, eller blir det mycket fel? För du ska inte behöva pilla med varje transaktion mellan kontona. I så fall kan du höra av dig till supporten via “Hjälp”-knappen nere till höger så försöker vi ordna så att tolkarna fungerar bättre!

Några strategier för att hantera problemet är:

• Du måste bara importera konton som du har utgifter, inkomster eller transaktioner till annan bank på. Alltså om kortkontot bara har transaktioner till och från lönekontot samt Allkortet så ska du inte göra import på det.
  • Fundera på om du kan minska antalet små överföringar mellan konton. Man gör det ofta för att man vill känna kontroll över hur mycket pengar man har tillgängligt, något man får bättre koll på när man använder Spirecta. Jag slutade helt och hållet med såna små överföringar ett tag efter jag började använda Spirecta.
  • Om du gör överföringar eller betalningar till andra konton från kortkontot, kan du göra det från lönekontot istället?
  • Vill du ha hjälp att komma igång så hör av dig till supporten via hjälpknappen så kan vi ha ett kostnadsfritt supportsamtal :slight_smile:
1 gillning