Måste man separera lönekonto och kortkonto?

Jag skaffade Spirecta nu i helgen och har jobbat mig igenom “Kom igång”-posterna samt gjort några första importer. Det som känns mest krångligt är att hantera alla små transaktioner mellan mina 3 Handelsbankenkonton (Kortkonto med tillhörande Allkort samt lönekonto). Funderar därför på om en lösning kan vara att se de 3 kontona som ett?
Då skulle tanken vara att jag slår samman värdet på de tre till ett ingångsvärde, och därefter månadsvis importerar utgifter och intäkter, men raderar alla transaktioner mellan kontona. Kan det vara en lösning, eller missar jag något?

Välkommen till forumet!

Problemet med att du raderar alla kategoriseringar av transaktionerna gör att din balansrapport blir ofullständig. Detta hände mig när jag endast kategoriserade utgifterna i Spirecta och raderade kategoriseringar vid importen av överföringarna mellan mina konton i Spirecta.

1 gillning

Tack för välkomnandet och snabbt svar!
Jag var nog lite otydlig - tänkte inte radera kategoriseringarna, utan snarare att se “Handelsbankenkontona” som ett enda konto, och helt radera alla transaktionerna där jag bara flyttat pengar mellan kontona. Då tänker jag att det som återstår är “pengar in till Handelsbanken” och “pengar ut från Handelsbanken”. Vet inte om det funkar?

Hjälp!

@janbolmeson @Muraks

Hej! Det går absolut att göra så som du föreslår, inget i Spirecta hindrar det. Som du märker hamnar du i problemet att du behöver börja plocka bort de transaktionerna som går mellan kontona istället, och om något blir fel är det väldigt svårt att hitta det. Själv är jag purist.

Några frågor:

  • Syns inte Allkortets transaktioner på kortkontot? Det borde bli två konton att importera från?
  • Funkar importerna, eller blir det mycket fel? För du ska inte behöva pilla med varje transaktion mellan kontona. I så fall kan du höra av dig till supporten via “Hjälp”-knappen nere till höger så försöker vi ordna så att tolkarna fungerar bättre!

Några strategier för att hantera problemet är:

  • Du måste bara importera konton som du har utgifter, inkomster eller transaktioner till annan bank på. Alltså om kortkontot bara har transaktioner till och från lönekontot samt Allkortet så ska du inte göra import på det.
  • Fundera på om du kan minska antalet små överföringar mellan konton. Man gör det ofta för att man vill känna kontroll över hur mycket pengar man har tillgängligt, något man får bättre koll på när man använder Spirecta. Jag slutade helt och hållet med såna små överföringar ett tag efter jag började använda Spirecta.
  • Om du gör överföringar eller betalningar till andra konton från kortkontot, kan du göra det från lönekontot istället?
  • Vill du ha hjälp att komma igång så hör av dig till supporten via hjälpknappen så kan vi ha ett kostnadsfritt supportsamtal :slight_smile:
1 gillning

Hej Muraks,
Wow tack för bra hjälp! Uppskattar verkligen att du och Marcos tog er tiden att skriva så genomtänkta svar.
Jag har jobbat vidare lite och ser problematiken, ett annat svar i forumet kring att BankID-import slår ihop kortkonto och allkortskonto löste det delvis. Då har jag endast 2 konton att hålla reda på, och allt blir mycket enklare. Får kanske också bli purist helt enkelt!

Tack igen och trevlig helg!

4 gillningar