Måste man uppdatera tillgångar i datumordning?

När man lägger in ett gammalt uppdaterat värde under Administrera dina tillgångar och tillgångsgrupper, så lägger den in skillnaden mellan senast registerade värdet och det man matar in, inte värdeförändringen mellan det nyinmatade värdet och det TIDIGARE värdet.

Exempel följande finns reggat på ett konto:

2022-05-01 7000 kr
2022-07-30 10000 kr

Om jag då vill uppdatera värdet till 8000 per den 30 juni, matar jag in:

2022-06-30 8000 kr

Vad den då kommer lägga in är:

2022-05-01 7000 kr
2022-06-30 värdeförändring -2000 kr (istället för värdeförändring +1000 kr eftersom den inte jämför det mot värdet 2022-05-01 utan mot det senaste värdet)
2022-07-30 10000 kr

Antingen använder jag uppdateringen helt felaktigt eller så är det bara så att man måste uppdatera i datumordning för att få rätt värde på det?

3 gillningar

Nu närmar det sig en ny månad, men fortfarande inget alls om denna buggen… @janbolmeson är detta något som kommer åtgärdas eller ska jag se dom månaderna som lost och endast uppdata sista september?

Ah, sorry. Jag som missat denna.

Hmm… Spontant är svaret ja, du måste uppdatera i datumordning. Balansen på ett tillgång/skuld-konto är ju summan av alla historiska transaktioner.

Kan vi inte resonera lite om det nästa gång vi hörs? För det skulle vara en relativt enkel grej att ändra att den utgår i beräkningen från det senaste värdet innan datumet man anger, men ändrar du då och har andra datum i framtiden så kommer du få en hel radda följdfel (på alla senare transaktioner).

Eller jag kanske missförstår.

Vi kan absolut hitta en tid för det, eftersom jag inte vet hur det är byggt är det svårt att säga något. Men vi skulle säkert kunna slå våra mindre-kloka huvuden ihop och testa oss fram till vad som vore rimligt.

1 gillning

Perfekt.

Nedan är en kort beskrivning hur jag tänker att det hänger ihop:

Enkelt:

  • Styra beräkningen

Jättesvårt:

  • Påverka transaktioner före och efter den befintliga man lägger till

Snabb fråga, är det någon skillnad på en värdeförändingsinmatning jämfört med en insättning från ett annat konto rent tekniskt implementerat?

Nej. Det är exakt samma typ av transaktion.

Jag håller med @OlaMorin Att det bör vara datumet på transaktionen som styr, inte datumet när man knappar in den i systemet. Antar att problemet är att beräkningen skapas och läggs i databasen (statiskt), och inte beräknas vid hämtning (prestandakrävande?).

För oss ostrukturerade periodare är det vardag att transaktionerna inte läggs in i datumordning :joy:

2 gillningar

Hmm… känner mig lite fånig här, men jag förstår inte riktigt hur ni menar (eller så pratar vi förbi varandra). :blush:

Om vi leker lite med det, så är det så här det fungerar. Om vi har en tillgång t.ex. “Investeringssparkonto Avanza” och vi förenklar genom att bara titta på belopp och inte debit/kredit dvs motkontona. Då ser det ut som följer.

  • De tre första kolumnerna (Datum, Beskrivning och Belopp) är statiska / angivna i transaktionen
  • Värde räknas fram som summan av alla föregående transaktioner

Då blir det så här:

Transaktion Datum Beskrivning Belopp Värde
A 2022-01-01 Startvärde 10 000 SEK 10 000 SEK

Inget konstigt. Vi lägger till en ny transaktion B:

Transaktion Datum Beskrivning Belopp Värde
A 2022-01-01 Startvärde 10 000 SEK 10 000 SEK
B 2022-01-25 Månadssparande 1 000 SEK 11 000 SEK

Inte heller något konstigt. Ny transaktion C:

Transaktion Datum Beskrivning Belopp Värde
A 2022-01-01 Startvärde 10 000 SEK 10 000 SEK
B 2022-01-25 Månadssparande 1 000 SEK 11 000 SEK
C 2022-01-30 Värdeökning 2 000 SEK 13 000 SEK

Tror ni håller med mig att ovan är logiskt.

Nu till problematiken

Om vi nu lägger in en ny transaktion D med datum 2022-01-20 och värde 5 000 SEK så blir det:

Transaktion Datum Beskrivning Belopp Värde
A 2022-01-01 Startvärde 10 000 SEK 10 000 SEK
D 2022-01-20 Extra överföring 5 000 SEK 15 000 SEK
B 2022-01-25 Månadssparande 1 000 SEK 16 000 SEK
C 2022-01-30 Värdeökning 2 000 SEK 18 000 SEK

Det vill säga att “värde”-kolumnen räknas om eftersom den inte är statisk. Så här fungerar det idag. Det problem som uppstår (för vissa) är att nu stämmer inte värdet på transaktionerna som kommit efter D (dvs B + C) eftersom värdet i C är 18 000 SEK och inte 13 000 SEK. (Dvs. att ofta är det transaktionen C som blir fel som egentligen kanske skulle varit en värdeminskning om 13 000 SEK var korrekt per 2022-01-30)

Jo jag håller med om att alla värdeökningar efter transaktion D blir felaktiga och det kan jag leva med om jag behöver ändra, med extrainsättningsar som i ditt exempel transaktion B är ju varken mer eller mindre korrekt än tidigare…

I mitt fall handlar det inte om att lägga in en extra inbetalning (dessa kommer ju via importen om man för över från samma konto hela tiden) utan om att få koll på värdeökningarna månad för månad. Så jag skulle lagt in transaktion D som en värdeökning på samma datum som du i exemplet, men jag hade raderar alla andra värdeökningar (inlagda nuvärde) efteråt och lagt till dom månad för månad.

Min slutsats; värdeökningar måste alltid läggas in i ordning men det borde vara oberoende av insättningar som tas från importen… Eller är jag fel på det?

Det låter som att vi bör ta ett möte för jag förstår inte. :cry:

Om du gör en värdeökning på 3000 från 7000 till 10000 säg 1 september och allt är korrekt. Om du för in ett månadssparande den 31 augusti på 1000 kr så kommer saldot 1 september öka till 11000.

  • är det korrekt enligt dig?
  • eller skulle du önskat att det var kvar på 10000 sek trots månadssparandet?

Ja det är helt korrekt! Så krångligt tror jag inte att vi ska göra det… Jag tror jag vill skilja på automatiska insättningar typ månadssparande, extrainsättningar som överförs mellan bankkonto och en nuvärdesregistrering eftersom den inte har någon transaktion kopplad till den…

Nu undrar man när fixen för detta kommer @janbolmeson:hourglass_flowing_sand:

Första releasen är gjord inatt! Vara bara inte hunnit skriva changelog.

Uppdateringen enligt siffrorna som vi pratade om i söndags kommer kanske imorgon eller fredag. Ska bara testas. :zap:

1 gillning

Jaha, hur går det? Kanske behöver en agil coach som hjälper till med motivationen och fokuset? :joy:

1 gillning

Haha, det är släppt nu och online… :blush:

Pavel har varit i Kiev ett par dagar, sedan fick han det inte att fungera då den hela tiden visade samma belopp oavsett datum man valde. För att någon - inga namn nämnda - hade gjort följande idiotfel i koden:

Note to self: ändra tillbaka efter du hårdkodar datum. :joy:

Det är tydligt att du hade behövt någon som ställer dom dumma frågorna till dig… :smiley:

Ska ge mig på och uppdatera i helgen, så får vi se om det är smärtfritt eller behöver nya ändringar :wink:

Det gick inte så bra i helgen, 4 saker hittade… Men @janbolmeson låtsas som han inte tittat på mailen i helgen eller så skäms han å fixar buggarna!

1 gillning

Haha… uppskattar alltid feedback. :grin:

Den ena av sakerna jobbas på i detta nu, två andra ligger överst i kön och den sista kommer i nästa vecka.

Mm… kommer det någon fix innan arbetsmötet imorgon eller ska jag bara sitta och låtsas jobba? Fick för mig att @janbolmeson sa det skulle komma under veckan…