[Önskemål]: Importregel som delar upp utgift på två

Jag har en del regelbundna transaktioner som jag skulle vilja dela upp till olika utgiftskategorier med en importregel så jag slipper göra det manuellt varje månad.

Har försökt leta på forumet om det står något tips kring det här men bara hittat att man manuellt kan dela upp en transaktion på två när man importerar kontoutdrag. Det är ju väldigt mycket smidigare än att inte kunna dela upp alls men med en importregel som automatiskt delar det på två och väljer rätt summor och kategorier skulle det ju bli ännu enklare :slight_smile:

Hittills har jag tänkt på två väldigt snarlika exempel:

  1. Avbetalning på lån som ska delas upp på ränta och amortering. Amorteringen är samma belopp varje månad så det skulle man kunna matcha exakt summa på och sen ta resterande värde och sätta som utgift ränta.
  2. En transaktion som ska delas upp i två utgiftskategorier där minst ena beloppet är exakt samma varje månad, det andra skulle ju kunna variera på samma sätt som räntan i låneexemplet.

Det är ju ungefär samma scenario bara att i ena ska det vara både en överföring och en utgift i andra fallet två utgifter.

Jag tänker mig typ att när man skapar en regel får man välja att transaktionen ska delas på två. Då får man för ena delen specificera med samma saker som finns i reglerna idag men också specificera en summa som den delen alltid kommer att få. För den andra delen blir det exakt samma som idag fast den kommer istället för att ta hela summan för transaktionen ta totala summan minus den som specificerades för andra delen.

Går ju såklart att göra det mer generellt om man vill och tillåta regler som delar upp transaktioner på godtyckligt antal delar, så länge max en har varierande summa är det ju iaf teoretiskt möjligt. Är dock osäker på hur många gånger man behöver mer än två delar så det kan ju vara onödigt att göra så…

5 gillningar

Oj, bra önskemål. Måste fundera på hur det går att göra rent tekniskt. :thinking:

Hej i mitt fall dras alla mina försäkringspremier som en klumpsumma från försäkringsbolaget och denna dragning importerar jag som ett kontoutdrag från banken… Jag håller med Jonas inlägget ovan men skulle vilja komplettera med ett önskemål att man kan dela upp fler än två fasta utgiftskategorier. Det jag får göra nu är att först dela totalsumman på två sedan dela på ytterligare två etc för att alla försäkringskostnader ska hamna rätt. För mig är det intressant att följa till exempel bilkostnader eller huskostnader och försäkringspremierna är därför intressanta att dela upp. Tack på förhand!