När jag ska uppdatera värde på tillgångar och skulder ser jag en lista på dem och jag ser vilket datum de uppdaterades senast. Det är dock ganska enkelt att komma upp i många tillgångar med alla bankkonton, alternativa investeringar, materiella tillgångar, pensioner och allt annat man har. Eftersom jag måste titta på vartenda rad individuellt för att se om jag har uppdaterat den blir det svårt att få bra överblick över vilka tillgångar & skulder jag har uppdaterat värde på och inte. Dessutom kan jag inte uppdatera värde på en tillgång/skuld som har oförändrat värde sedan sist så då måste jag själv hålla koll på det också.
För det första skulle jag önska att för tillgångar/skulder vars värde är oförändrat skulle jag kunna bokföra det så att det syns att jag har uppdaterat värdet. Jag skulle också vilja kunna sätta en tillgångs/skulds värde till 0 (minns inte om jag kan det eller ej). Utöver det skulle jag önska att det skulle finnas en snabbknapp för “oförändrat värde” direkt i listan som föreslås i nästa stycke utan att behöva klicka in på “uppdatera värde”. Antingen tänker jag att den knappen finns på varje individuell rad, eller att jag kan markera de rader jag vill och sedan klicka på en sådan knapp högst upp på sidan. Eller båda alternativen.
För det andra skulle jag önska att spirecta genererar en lista med tillgångar & skulder som jag behöver uppdatera värde på. Det kan vara en gemensam lista för både tillgångar och skulder. Jag ser framför mig att jag är i den listan, går in på en tillgång/skuld och uppdaterar värdet, klickar på “bekräfta” eller liknande, spirecta skickar mig till listan igen och då är tillgången/skulden jag nyss uppdaterade borttagen från listan. Då går jag in på och uppdaterar värdet på nästa tillgång/skuld och den försvinner från listan. På det viset arbetar jag mig igenom listan tills den är tom och då visas en stor grön bock som visar att jag är klar och spirecta ger mig en komplimang för att jag varit duktig