Önskemål: Visa felmeddelanden på platsen där man initierade aktiviteten som ledde till felet

När jag stötte på detta felet så fick jag felmeddelandet i en tillfällig notis uppe i högra hörnet på skärmen.

Denna notisen syns inte så länge och den är lätt att missa, och när den är borta så kan man inte få fram den igen. I rapporten jag länkade ovan så händer det inget när jag klickar ännu en gång på “Spara” knappen efter jag fått ett felmeddelande, så jag kan inte “försöka igen” och få en upprepning av felmeddelandet.

Denna typ av notiser kan vara bra när det man försöker utföra är asynkront och tar en lite längre stund för tjänsten att göra klart, så att användaren kan lämna den nuvarande skärmen och gå vidare.

Men för saker som ska hända snabbt där man kan vänta sig att användaren stannar kvar i några sekunder tills det är klart så är det bättre att visa feedback på samma plats som man initierade aktiviteten ifrån. Till exempel så här:

Eftersom feedbacken ska komma snabbt så har man antagligen kvar ögonen på platsen, och har man inte det för man multitaskar så är det sannolikt att man kollar tillbaka på den platsen igen när man undrar hur det gick, och då finns felmeddelandet där även om det gått 20 minuter, för det finns ingen anledning att ta bort det för än användaren trycker på “Spara” en gång till för att försöka på nytt.

Här är ett till scenario där det hade varit hjälpsamt att ha felmeddelandet på sidan bredvid “upprättar anslutning” meddelandet istället för i en tillfällig notis.

Det är tink/check-connection-established endpointen som får ett “500, server error” fel.

Dessa meddelanden innehåller så mycket text att jag inte han läsa dom innan dom försvann, och efter det så fortsatte “upprättar anslutning” statusen bara att snurra. Jag fick ladda om sidan och upprepa det jag gjorde så jag han ta ett screenshot och kunde läsa.

Jag misstänkte att problemet var att jag hade en äldre version av anslutningen till ICA Banken sparad, så jag valde att göra en ny anslutning och då fungerade det. Men jag gissar att alla inte drar den slutsatsen och kanske skulle fastna vid denna skärmen och missa hjälpen i felmeddelandena.

Tack @Kesu för feedbacken.

Jag håller med dig. Vi håller på och filar på nästa version och ska försöka göra dessa betydligt tydligare.