När jag stötte på detta felet så fick jag felmeddelandet i en tillfällig notis uppe i högra hörnet på skärmen.
Denna notisen syns inte så länge och den är lätt att missa, och när den är borta så kan man inte få fram den igen. I rapporten jag länkade ovan så händer det inget när jag klickar ännu en gång på “Spara” knappen efter jag fått ett felmeddelande, så jag kan inte “försöka igen” och få en upprepning av felmeddelandet.
Denna typ av notiser kan vara bra när det man försöker utföra är asynkront och tar en lite längre stund för tjänsten att göra klart, så att användaren kan lämna den nuvarande skärmen och gå vidare.
Men för saker som ska hända snabbt där man kan vänta sig att användaren stannar kvar i några sekunder tills det är klart så är det bättre att visa feedback på samma plats som man initierade aktiviteten ifrån. Till exempel så här:
Eftersom feedbacken ska komma snabbt så har man antagligen kvar ögonen på platsen, och har man inte det för man multitaskar så är det sannolikt att man kollar tillbaka på den platsen igen när man undrar hur det gick, och då finns felmeddelandet där även om det gått 20 minuter, för det finns ingen anledning att ta bort det för än användaren trycker på “Spara” en gång till för att försöka på nytt.