Papperskorg med manuell tömning! / Återställningspunkter eller möjlighet till snapshots

Spirecta behöver en papperskorg precis som en dator har där papperskorgen i sig måste tömmas manuellt för att data ska försvinna.

Jag lyckades fucka upp rejält då jag skulle ta bort alla poster i en enskild import jag nyss gjorde. Jag markerade alla transaktioner på sidan och klickade på radera. Då insåg jag till min fasa att jag var i fel flik i webbläsaren. Jag var inte, som jag trodde, i fliken där jag hade uppe den enskilda importen jag nyss gjorde, jag var i fliken för Alla transaktioner. Jag har nu alltså råkat ta bort alla mina senaste 100 transaktioner.

Eftersom spirecta hanterar så många dataposter och det är så enkelt att göra fel vore det enligt mig nödvändigt med en papperskorg där jag kan gå för att återskapa det jag tagit bort. Det är användbart även då man inte gör sådana tabbar jag nyss gjorde. Exempelvis kan man göra tankefel eller bara att man ångrar ett beslut man tog.

PS. Jag fattar ju vilken fruktansvärd klant jag är! :sob: Tycker absolut jag skulle komma med i topp 3-listan av bloopersdelen på Spirectas årskrönika :sweat_smile: men har också en önskan om att Spirecta ska vara lite förlåtande mot sådana som mig :slight_smile: DS.

@Emil, beklagar verkligen det här. :disappointed_relieved:

Du har helt rätt att vi borde ha någon slags “återställningspunkter” eller snapshots. Jag vet bara inte riktigt hur det ska gå till just nu. Jag har ju en 24-timmars backup, men den här på hela systemet så det är inget riktigt alternativ.

Låt mig få ha det i roadmapen framgent. För jag förstår helt och hållet värdet med den. Låt mig få återkomma.

Tack för sympatin! :slight_smile: Jag antar att jag helt enkelt behöver importera mina förlorade rader igen?

Jag har tänkt lite själv på några saker som skulle kunna göra det lite mer förlåtande. De är:

  • När man markerat rader och klickar på radera så dyker en ruta upp som frågar om man är säker på att man vill radera. Där skulle det kunna stå i felstil hur många rader man är på väg att radera. Typ som: “Du är på väg att radera 34 rader, är du säker?” eller liknande. Det skulle även vara hjälpsamt om man exempelvis vill ta bort 2 rader högt upp i listan och har glömt att man markerat en rad längre ner också. Om den då säger “Du är på väg att radera 3 rader, är du säker?” så hinner användaren inse felet innan den begår misstaget. Även då man rader markerade men inte klickat på radera kan det stå någonstans tydligt hur många rader man har markerade just nu.

  • Spirecta skulle kunna ha ett övre tak för hur många rader som kan raderas samtidigt. Så om man försöker radera 100 rader så säger programmet “Tyvärr, du kan enbart radera (exempelvis) 10 rader i taget” eller liknande.

  • Gör det möjligt att radera enskilda importer. Det var det jag ville göra, men om man vill ta bort en enskild import så måste man gå in på den och ta bort alla poster individuellt. Det var på det viset jag trodde jag markerat alla poster i importen, men det visade sig att jag var i fel flik i webbläsaren och tog bort alla poster på första sidan i Alla transaktioner.

  • I Alla transaktioner, håll separata listor för transaktioner och värdeförändringar. Jag har ingen bra motivering till detta. För mig känns det helt enkelt bara som att det skulle underlätta för användaren generellt.

  • Spirecta hjälper en att göra lokal backup efter import. När man gjort sista steget i importen skulle spirecta kunna fråga “Vill du göra en backup på din ekonomi? I så fall, klicka här”. Då har användaren alltid lokal kopia på allt fram till senaste månaden. Går något snett kan användaren då bara ladda upp senaste backupen till spirecta så går så lite som möjligt förlorat. Kom då ihåg att det måste vara enkelt för användaren att ladda upp sin data igen och att den fungerar med den datan som finns kvar på personens konto.

  • Inlägget har redan förklarat att papperskorg vore praktiskt