Personer och hushåll i Spirecta

Denna artikel introducerar konceptet hushåll och personer i Spirecta. Det är en förutsättning för dig som har en uppdelad ekonomi med din partner eller vill följa upp på dina resp. din partners ekonomi.

Genom att lägga till dig själv och din partner som personer i ditt hushåll i Spirecta så öppnar du upp ett antal funktioner i Spirecta som annars är dolda. Det är allt från att du kan ställa in ägarskap på tillgångar / skulder men även ställa in fördelning på inkomst- och utgiftskategorier.

Det ger dig även möjligheten att kunna svara på frågor såsom:

  • Hur stor del av tillgångarna är mina?
  • Hur stor del av kostnaderna är mina respektive våra gemensamma?

Lägg till personer till ditt hushåll i Spirecta

Under “Inställningar => Din ekonomi => Hushåll” kan du administrera personerna i hushållet.

Ställ in fördelning av inkomster och utgifter

När du har lagt till personer så kan du i administrationsvyn ställa in fördelning för dina inkomstkategorier och utgiftskategorier.

Så här ser det ut:

Ställ in ägande på tillgångar

Du kan självklart även ställa in ägandet på tillgångar och skulder.

Slår dessa bara igenom på nya uppdateringar och inte på gamla? Eller är det någon speciell rapport som man måste titta på för att se detta?

Jag började med importera allting från januari tom slutet på februari. Därefter lade jag in två personer, mig själv och alla andra (ihop klumpat) för att kunna se tex min del av skulden på bolånen. Men jag ser fortfarande hela bolåneskulden när jag tittar tex balansrapporten även om jag har satt att min andel av skulden är 50%.

Så min fråga är, tittar jag fel på något sätt, eller är det så att fördelningen används när man sparar undan nya transaktioner på respektive tillgång eller skuld framöver?

Jag funderade på om man inte kunde göra samma sak med företagets konton för att räkna ut vad som skulle kunna vara oskattade privata pengar längre fram genom att sätta att jag bara äger 75% av företagets tillgångar, men så var det kanske inte tänkt?

2 gillningar

Funktionen med fördelning är för närvarande endast implementerat på resultatrapporter.

Kolla så att filtret är rätt också, har själv missat vissa delar där och blivit förvirrad över resultatet.

2 gillningar