Potentiell dubblett eller potentiell existerande överföring?

Vid import och spirecta upptäckter en dublett står det en liten text. I detta fallet stod två olika texter på samma transaktion.
image

Bonusfråga, är det någon skillnad när de olika texterna används? Finns det olika test som körs i vissa situationer?

Yes. Kanske borde slå ihop dem. Men den testar två olika saker:

  • Dublett i systemet = “samma text + belopp + datum”

  • Överföring i systemet = “samma belopp på två olika konton inom 3 dagar från varandra”

1 gillning

Tycker det är fint att båda varningarna finns och därmed också helt ok att man kan få båda :slight_smile:

Vet du om skillnaden framgår för användaren? Jag skulle tro att de flesta “normalanvändare” inte bryr sig så mycket om varför spirecta anser att det är en dubblett.

Men som @Fredrik säger så gör det nog inget.

Jag tycker det är stor skillnad på dem. Såhär: jag har ett kreditkort och varje månad betalar jag till det från mitt bankkonto. Först läser jag in transaktioner från bankkontot till spirecta och sen från kreditkortet. Om jag då får upp Potentiell dubblett, då betyder det att jag försökte läsa in några gamla transaktioner som jag redan läst in. Får jag dock potentiell existerade överföring så betyder det att det förmodligen är den överföringen från min bank till mitt kreditkort (den kom ju med när jag läste in från mitt bankkonto!). På så sätt ger de olika och bra information.

Sen har jag inget emot om orden ändras eller så, men gillar att det är två olika varningar :slight_smile:

1 gillning

Jo jag är helt och hållet med dig att den typen av transaktioner sker två olika datum på kontona men samma datum i spirecta och det upptäcks i den kontrollen. Men det är ju ingen skillnad för mig som användare, det är en potentiell dubblett som spirecta registrerat. Haha så olika åsikt man kan ha :slight_smile:

Det viktigaste tycker jag är att man behöver veta skillnaden om det ska vara två olika meddelanden, och det ska framgå till användaren.

1 gillning