Premiepensionen (PPM) - hur lägger jag in eller importerar det?

Jag undrar hur det fungerar med import av data från PPM?

Ger man access till detta en gång och sen uppdateras den i samband med inloggningen?

Det korta svaret är tyvärr det beror på.

Premiepensionen (PPM)

PPM hanteras i Spirecta som en tillgång vilken som helst. Det vill säga att det är något som du lägger upp i din balansräkning på Tillgångssidan (se kom-igång-guiden här).

När du lagt upp det som en tillgång så sätter man dagsaktuellt värde på det. Dvs. man loggar in på minpension.se, kollar vad det totala värdet är på premiepensionen och sedan sätter man det värdet på sin PPM-tillgång i Spirecta.

Då blir det från och med nu och framåt. Det är alltså inget som behöver importeras eller anslutas till min pension. Stegen är alltså i princip:

Variation: du är redan i pension

Om du redan är i pension så har jag för mig att man inte ser något värde på premiepensionen då den redan börjat betalas ut. Då kan man skippa den som en tillgång.

Variation: importera historiken (överkurs när du är klar med allt)

Eftersom jag själv är nördig har och ibland har för mycket tid så drog jag ner all historik från PPM. På pensionsmyndighetens hemsida finns all transaktionshistorik för din PPM. Dvs. alla insättningar, administrationsavgifter etc. Du hittar det inne på Pensionsmyndighetens hemsida under “Mina tjänster => Kontohändelser

Genom att kopiera över dessa till ett Excel-blad och lite finlir i Excel så kan man göra om det till ett importerbart format för Spirecta. OBS! Det här tar rätt mycket tid och är manuellt arbete. Men det gör att man kan få en snygg graf över utvecklingen i Spirecta.

och: