Presentation om hur ditt år varit

Jag satt och läste på RT-forumet och såg denna tråd. Årssammanställning av Privatekonomin? - Nr 8 av Rune13 - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet
Det tänker jag att spirecta borde kunna hjälpa oss med att göra! Lite som ett bokslut. Eller exakt som ett bokslut fast lite mer lättläst.

En rapport som sammanställde en del olika siffor för att berätta hur ditt år varit. Lite som avanza gör med senaste månaden, bästa aktien, sämsta, dagen med störst vinst/förlust, hur mycket som satts in och tagits ut, värdeökning.

Jag tänker mig att den visar:

  • Balansrapport över året, ingående och utgående, förändring.
    – Både totalt och per tillgång.
    – “tillgången med störsts värdeutveckling”
    – tillgångsfördelning
    – Etc

  • Resultatrapport
    – hur mycket lön har jag fått
    – hur stora utgifter har jag haft
    – Totalt för alla utgiftskategorier
    – Månaden med största resp minsta resultat
    – största inkomsten och utgiften

  • nya tillgångar/utgifter/inkomster/skulder

  • pausade/borttagna

  • Lite trivia
    – antal transaktioner
    – sparkvot
    – inkomstkvadrantens förändring
    – Aktiv/passiv

  • Resultat jämfört med budget och tidigare år

Och grejen är att man får upp de som en egen sida som man kan bläddra igenom snabbt, klicka på en “framåt”-knapp för att få nästa rapport. Och en lite fin text ovan som säger något i stil med “I år hade du en sparkvot på 32%”, “Din största inkomst var xxx kr”, “Det dyraste du köpte/Din största transaktion var på xxx kr”, Du spenderade totalt xxx kr på hobby i år, det var din största utgiftskategori"

Tanken är att man plockar ut några specifika siffror och sen visar en graf och tabell över rapporterna. Jag ska försöka klippa ihop något som visar hur jag tänker, är inte så bra på paint bara :slight_smile:

5 gillningar