Problem med import för olika Bank-ID

Jag och min sambo använder Spirecta för att hålla koll på vår gemensamma ekonomi. Nu när vi testar den automatiska importen via Bank-Id så uppstår det lite problem. Vi har varsitt lönekonto och ett gemensamt servicekonto, när jag loggar in via mitt Bank-ID är det inget problem att synka mitt lönekonto och servicekontot. Dock uppstår problem när vi försöker synka hennes lönekonto, det verkar som att importen automatiskt är knuten mot mitt personnummer enbart och det är bara mina konton som dyker upp…

Provade att lägga till med “Handelsbanken - Lösenord” och då fungerade det att importera en gång från hennes konto men nästa gång när jag provar så verkar importen återigen försöka hämta från min inloggning.

Det fanns ju någon minnesfunktion som sparade kontona och banken i 48 h. Testa igen efter den tiden så kan vi se om det är den kopplingen som spökar eller något annat.

Samma problem uppstår när vi importerar våra Revolutkort. Den verkar bara komma ihåg kopplingen för en användare vilket blir problem när man kör samma…

Har låtit det vila i 48 timmar men beteendet är detsamma tyvärr.

Ja, tyvärr. Den klarar bara att hålla en anslutning öppen för en person. Det är faktiskt en sak vi inte har tänkt på. :man_facepalming:

Jag får fundera och återkomma hur och om vi kan lösa det.

Misstänkte nästan det @janbolmeson :slight_smile:

Rent allmänt så är konceptet med gemensam familjeekonomi värt att fundera på då det kan upplevas lite knepigt i en relation att dela med sig av alla sina inköp. Förutom att vissa är mer privata kring sin ekonomi så kan andra problem uppstå om man ska köpa en present tidigt och sen tillsammans synkar i Spirecta :rofl:

Kanske skulle man lägga upp det med att man har två olika användarkonton som är varsin del i en gemensam ekonomi? Framtida features skulle då kunna vara att “gömma” vissa transaktioner som man vill hålla privata av någon anledning :innocent: För oss är detta inget problem men när jag har pratat om Spirecta med andra så har de reagerat kring konceptet att dela med sig av allt i sin ekonomi med sin partner.

Ja, har upptäckt att det är ett känsligt ämne. Måste erkänna att jag varit något naiv där. :slightly_smiling_face::man_facepalming:

Vi kommer dock lösa det med att kunna ha fler kopplingar. Det är “bara” en design-miss vi har gjort. Typ tänkt en användare - ett konto. Men det finns inget tekniskt som hindrar. Diskussionen är redan igång med utvecklaren.

Angående att koppla samman användarkonton, ja, det är en tanke jag går och bär på. Men det är jättesvårt att aggregera ihop olika kategorier. Men låt oss fundera på det och se hur vi kan göra. Både med det tekniska och kanske övertyga fler om fördelarna med att vara transparenta i sin ekonomi. :slightly_smiling_face:

Hej @janbolmeson! Någon uppdatering på gång här?

Det ska fungerar nu att man har olika användare med olika BankID. Man kan spara och döpa de olika anslutningarna. :+1:

Återkom om n inte får rätt på det så kollar vi. Vet nämligen inte om det är så många användare som använder funktionen i dagsläget, så jag vågar inte sätta mitt liv på det.

1 gillning