Råd önskas kring bokföring av bilköp, så som inköp, skuld, tillgång, värdeminskning etc

Hejsan!

Jag köpte bil för lite över ett halvår sedan och jag har inte helt landat i hur jag vill bokför allt kopplat kring bilen. Det blev mer relevant att få det rätt nu när jag fått miljöbilspremien på 70000:- utbetald från staten.

Hittills har jag bara bokfört köpet av bilen i Spirekta som en tillgångstransaktion, alltså att jag registrerade köpet som en transaktion mellan två konton där frånkontot är bankkonto där jag tog pengarna ifrån och tillkontot är materiella tillgången “Bilen”. Det här inser jag är otillräckligt för att få en rättvisande bild av min ekonomi och mina affärer. Än så länge jag jag ju inte bokfört mitt bilköp som någon kostnad/utgift för mig.

Initialt hade jag en idé om att komplettera ovanstående bokföring med någon form av periodisering/avskrivning/värdeminskning, som på så sätt blir min månadskostnad för att ha bilen. Men jag kan inte reda ut hur det ska bli med motkonto i så fall. Det kanske blir fler än en transaktion i så fall. Hur får jag värdeminskrningen som “kostnad” i så fall?

När jag fick miljöbilspremien utbetald tänkte jag bokföra den som en “Återbetalning”. Alternativt någon form av “Bidrag”. Bidrag känns mest rättvisande, men det fick mig ändå att tänka. Om jag ska bokföra den som återbetalning behöver jag ju ha en utgift att återbetala på. Därför är jag nu mest inne på att ändra vad jag gjorde från början, så köpet redan från början bokförs som en utgift. Men då undrar jag hur jag ska bokföra materiella tillgången “Bilen”. Det kändes så rätt att bokföra pengarna som användes för att köpa bilen som en transaktion från tillgången bankkonto till materiella tillgången bilen. Men är det kanske bättre att jag bokför det som en utgift “Bil” och helt enkelt bokför en ny tillgång mot “Eget kapital” med dess inköpsvärde? Hur ska värdet tillgången bilen hanteras därefter i så fall?

Just det, bilen är finansierad delvis med lån också som avbetalas på 7 år. Hur är det relevant för bokföringen av tillgången och kostnaden bil?

Mycket tankar som ni märker? Vad råder ni till? Hur gör ni andra?

Mvh Wannabe-Revisorn

1 gillning

Jag brukar ju sikta på målet “tillräckligt bra” men jag älskar dina tankar som får nörden i mig att gå igång. :slight_smile:

Jag tänker att man kan göra på alla de sätten som du beskriver. Dvs. lägga upp det som en tillgångstransaktion och sedan bokföra värdeminskningen som en utgiftstransaktion. Det kan du göra genom att göra en manuell transaktion som t.ex. nedan:

Alternativt om du vill ha det mot ett utgiftskonto så får du göra det manuellt:

Så sätter du bilen (tillgångskontot) som kredit (då minskar det i värde) och du väljer ett utgiftskonto som debet (som då ökar).

1 gillning

Jag vill också kunna skriva av mina bilar löpande. Kan jag ange en transaktion som återkommande, så att värdeminskningen sker varje månad, utan att jag manuellt behöver lägga upp en transaktion? (Och bonus, att den återkommande transaktionen avbryts när värdet=0 på tillgången)

1 gillning