Redovisa uthyrningsintäkter

Jag hyr ut ett hus lite för att själv kunna åka på roliga resor utan att ha för dåligt samvete när jag bränner pengarna (överföring mellan konton :smiley: ). Hur är vettigt att redovisa detta? Det är ju skattefritt till 40k, schablonavdrag på 20% intäkt och skatt börjar betalas efter det. Har aldrig varit i närheten av momsplikt eller liknande, men något år har jag behövt redovisa och betala skatt då intäkterna blivit över 50k. Behöver jag som vanligt räkna själv i excel för att se om intäkterna är värt besväret, eller går det att automagisera det hela när det börjar rulla in lite förfrågningar?

På första frågan tänker jag att det absolut är vettigt att redovisa. Det är ju en händelse som påverkar din privatekonomi så den borde absolut redovisas. Huruvida det påverkas av skatter eller inte har ingen påverkan på frågan om hyresintäkterna är vettigt att redovisa i spirecta. Det jag tänker är att det enklaste är att skapa en inkomstkategori som du döper till “Hyresintäkter” eller liknande. Dit kategoriserar du alla inkomster från uthyrning. Kom ihåg att ställa in graden av hur aktiv/passiv intäkten är. Detta är för att få ut vettigt värde ur rapporten om ekonomisk trygghet & frihet.

Huruvida det är en gynnsam affär för dig får du nog räkna ut med hjälp av något annat än spirecta. Jag vågar inte svära på det men jag tror inte det finns någon funktion för detta i dagsläget. Däremot tänker jag lite spontant att om du hyr ut huset så borde väl de intäkterna du får ge bättre lönsamhet jämfört med att inte hyra ut huset? Jag kanske missar något här, du får gärna rätta mig om jag har fel.

Om du redovisar dina hyresintäkter och även vill redovisa skatt för detta kan du som nämnt ovan använda inkomstkategorin Hyresintäkter för intäkterna. Sen kan du manuellt räkna ut hur mycket skatt du ska betala och skapa en skuld i spirecta (t.ex. “Skatt från hyresintäkter”) med värdet som du ska betala i skatt. Den skulden har du då tills du betalar skatten, då kan du i importen helt enkelt koppla transaktionen för inbetalning av skuld och bokföra den som en amortering av skulden i spirecta.

Hoppas det hjälpte! :slight_smile:

Ditt upplägg låter vettigt. Ska testa att lägga upp det så du föreslår, så får vi se hur det rullar.

Däremot tänker jag lite spontant att om du hyr ut huset så borde väl de intäkterna du får ge bättre lönsamhet jämfört med att inte hyra ut huset?

Grejen här är att familjen bor normalt i huset, så det är rätt mkt meck involverat (måste ju bo någon annanstans t.ex.). Det behöver vara en vara en viss intjäning på det hela för att tycka det är värt besväret. Är intäkterna låga, t.ex. en kort uthyrning och att det gör att jag kommer över skattegränsen, så är det tveksamt om jag tycker “jobbet” ger tillräckligt betalt.

Blir att fortsätta använda min separata Excelsnurra parallelt tror jag.

Tack!

Då förstår jag!

Kom på nu att du som alternativ till att skapa en skuld i spirecta istället kan kategorisera inbetalningen av skatt som en utgift i lämplig kategori. Rent bokföringsmässigt är det nog inte helt rätt, men det blir tillräckligt “rätt”.

Tror jag kommer köra det som post i min skatteskulds-kategori. Har redan en post där genom skatt på kapitalinkomster, så det blir lite mer av samma bara.

1 gillning