Resultatrapport för en utgiftskategorigrupp visar inte "Alla månader"

Fliken “Alla månader” visar inte alla månader utan endast innevarande år, den informationen finns redan. Spirecta

Framförallt är det tabellen som endast visar innevarande år, samma information som syns i fliken “Innevarande år”. Tabellen visar idag totala utgifter och per månad med utgifter i år, jag tycker att den borde visa totala utgifter sen start och snitt/månad sedan start. I alla fall om namnet “alla månader” ska behållas.


I bilden ovan bör “totalt i år” totalt “per månad i år” ersättas med totalt sen start samt snitt sen start.

Beräkningen för genomsnitt räknar fel, den räknar genomsnitt på de månader som har utgifter, inte antal månader som gått eller helår. Alltså har man utgifter endast en månad kommer snittet bli den månades utgift. Resultatet blir att varje rad i tabellen kommer ha ett genomsnitt som jämförs på olika sätt.

Det är inte så logiskt att den övre raden delas med 6 och den andra med 1. Speciellt när 7 hela månader har gått och vi är inne på den 8 e månaden nu.

Jag misstänker att alla andra tabeller i alla andra rapporter räknar fel på samma sätt.

Den här rapporten är den som jag skäms lite för i Spirecta. Den ska göras om helt för att matcha den nya typen av rapporter med datum-väljare. Klarar du stå ut med denna lite till? :flushed: