Så bokför du fakturan från ditt kreditkort

Här följer ett exempel på hur du kan tänka och korrekt bokföra ett kreditkort. Ett kreditkort fungerar som så att du de facto lånar pengar av kreditkortsföretaget som du handlar för och sedan i slutet av månaden får du en räkning där du kan betala hela eller delar av skulden (krediten).

Det innebär några olika saker utifrån ett bokföringsmässigt perspektiv:

  1. Kreditkortet är en skuld, och du behöver således lägga upp det som t.ex. “American Express” under skulder i “Tillgångar och skulder”. Se mer i Kom-igång-guiden.

  2. Varje månad kommer du att få en specifikation av kreditkortsbolaget i form av en faktura. Intuitivt tänker vi på det här som att vi betalar en räkning. Men utifrån ett bokföringsmässigt perspektiv gör vi egentligen en amortering. Vi sänker vår skuld hos kreditkortbolaget med det beloppet vi betalar.

    Det vill säga att själva fakturan ska i Spirecta INTE bokföras som en utgift, utan som en överföring från ditt bankkonto till ditt “skuldkonto” på kreditkortet. Spirecta kommer automatiskt förstå att det blir en sorts amortering.

  3. Du bokför kontoutdraget från ditt kreditkort som vanligt i Spirecta för att kunna se vad de olika köpen som gjorts på kreditkortet har gått till (t.ex. ICA, Ikea, Biltema etc).

    OBS! När du importerar kontoutdraget från kreditkortet, var nog att inte ta med inbetalningen. Det vill säga den andra sidan av överföringen i steg 2. Spirecta varnar dock för detta.

Om du inte bokför överföringen i steg 2 som en överföring utan som en kostnad kommer du få fel i rapporterna eftersom dina utgifter blir dubbelbokförda. En gång som själva specifika utgiften enligt steg 3 och en gång som överföringen från bankkontot till kreditkortet.

Sammanfattning

  1. Importera kontoutdraget från ditt kreditkort för att få med alla enskilda köp.

  2. Ta inte med inbetalningen till kreditkortet från kreditkortsspecifikationen eftersom den bokförs i nästa steg när du drar pengarna från ditt bankkonto.

  3. Bokför betalningen av kreditkortsfakturan som en överföring från kontot till kreditkortet. Inte som en utgift.

3 gillningar

Tack, strålande, jag gör exakt så.

Däremot får jag problem med att skulden redovisas som ett minusbelopp när det borde vara ett positivt belopp.

När jag importerar kontoutdraget så redovisar jag ett antal köp, dvs utgifter. Dessa redovisas som ett minusbelopp på skulden, trots att de ÖKAR skulden.
När jag sedan för över pengar från mitt bankkonto till den nämnda skulden så tillför jag pengar (reducerar skulden) men den bokförs som om skulden ökar eftersom det är ett positivt belopp.

När man har med kreditkort att göra så bör det vara omvända tecken.

Fast nu när jag skriver detta så inser jag samtidigt ett sätt att komma runt detta, nämligen att ange kreditens storlek som ingångsvärde.
Har inte testat det och anser inte att det är rätt men det kanske fungerar och blir rätt i alla fall.

Ser fram mot att få höra 1-Hur det är tänkt och 2-Hur ni andra har löst detta.

Jag kan redovisning för dåligt för att kunna säga hur det borde vara. Du har säkert rätt att det borde vara tvärt-om, men jag vet inte.

För mig är det precis som du beskriver, när skulden utökas är det ett minusbelopp på skulden. Jag reagerar inte på att det är minus, det känns naturligt att en skuld är negativ. Även om det är fel.

Kan ni klistra in ett skärmklipp på var det blir minus? Det ska ju inte bli minus förrän i resultatrapporterna tänker jag. :thinking:

I transaktionslistan för skulden, som man når via balansrapporten.



Det är minus i belopp men saldot ökas.

1 gillning

Jag kan inte dela det längre för nu har jag manipulerat siffrorna så att det skall bli rätt, men det är här på denna listningen jag menar.

När man importerar en kortfaktura så sjunker beloppet hela tiden eftersom man bokför UTGIFTER och dessa är med minustecken. “Skulden” tolkar det som att skulden minskar och det resulterar i ett skuldsaldo som är minus.

När jag sedan amorterar så (betalar min kortfaktura) då blir det ett plusbelopp så då ökar skulden igen.

Jag finner detta bakvänt och konstigt.

Jag har ju även bolån i vanlig bank och där sjunker skulden när jag amorterar.