Säkerhetskopia för raderade transaktioner

Hej!

Jag skulle radera månaden transaktioner som blivit lite rörligt och fel, men råkade radera hela året.
Finns det någon säkerhetskopia man kan hämta upp tro?

@janbolmeson

Tack på förhand!

Hej! Jag råkade också ta bort alldeles för mycket för ungefär ett år sedan. Jag frågade samma sak då och svaret var då att det tyvärr inte fanns någon “papperskorg” eller liknande livlina. Så det var bara för mig att göra om allt. Det kan ha ändrats sedan dess och då har jag missat det. Lärdomen blev för mig att jag behöver ladda ner säkerhetskopia lokalt till min dator med jämna mellanrum, t.ex. efter varje importerad månad. Det görs från inställningar eller liknande vill jag minnas (var ett tag sedan jag gjorde det). Det hjälper såklart inte en när det gått åt skogen, men det kan rädda en om det skulle hända framöver.

Tråkigt att det hände även dig! Hoppas det löser sig på något sätt!

Mvh Emil

En stark hint till @janbolmeson är att det behövs någon livlina för att undvika det här. Det är tyvärr väldigt lätt att fucka upp för sig själv. Kanske någon spärr som gör att man bara kan radera transaktioner för en period om max en månad i taget och att om man vill radera mer så måste man gå ett till steg och godkänna för att spirecta ska säkerställa att man inte råkar göra ett misstag. För att informera användaren om denne trycker på radera transaktioner så skulle spirecta kunna berätta hur många transaktioner det handlar om och hur stor period transaktionerna “spänner upp”. Något behöver ändras i alla fall, för det är som sagt alldeles för enkelt att fucka upp för sig själv.

Yes, jag håller på och kollar på hur man kan göra det här bättre.

Jag har ju inte velat göra “soft deletes” eftersom när data tas bort så ska den tas bort på riktigt. Det vill säga att ni ska kunna lita på att raderar man data så finns den inte kvar. Men man kanske skulle kunna göra någon mellanvariant där det ligger kvar i ett par dagar eller så.

Jag vill bara säga att jag hör er men har inget superbra förslag just nu.

2 gillningar

@Emil Har det funkat att ladda in transaktionerna från kopian du laddat ner?

Jag uppskattar verkligen detta, och tycker personligen att det är viktigare. :slight_smile: Med det sagt har jag flera gånger önskat att det fanns en “ångra allt jag gjort senaste timmen”-knapp… :sweat_smile:

Mellanvägen att spara några dagar och ha en varning då man gör något som raderar mer än x månaders transaktioner vore kanske något, men förstår att det inte är trivialt att lösa det.

1 gillning

När det inträffade så hade jag inte laddat ner någon säkerhetskopia. Jag gjorde om det arbetet jag hade raderat och därefter började jag emellanåt ladda ner säkerhetskopior. Och jag har inte testat det vid annat tillfälle heller. Så jag vet dessvärre inte hur processen är när man behöver ladda upp säkerhetskopian.

Jag förstår. Vill också poängtera att jag nu insett att mitt meddelande kunde uppfattas som något aggressivt. Det var inte meningen, jag ville bara understryka att jag tycker det är viktigt.

Angående hur man kan implementera någon fiffig lösning tänker jag att i slutet av varje importen då man är klar vore det ju väldigt lämpligt att spirecta frågar om man vill ladda ner en säkerhetskopia. Klickar man ja kan man på enklaste sätt länkas till sidan där man laddar ner säkerhetskopior. Det vore väl en enkel lösning att införa? Alternativt, kan spirecta hålla koll på när man senast laddade ner säkerhetskopia och påminna användaren efter en månad att det är dags att göra igen.

Från ett användarperspektiv tänker jag att det vore bättre att det kommer en hyfsat bra lösning snart än att det dröjer länge för att vänta på den perfekta lösningen. Om en enkel lösning införs nu finns det ju ändå inget som hindrar att det kommer en ultimat lösning senare :slight_smile:

1 gillning

Absolut. Det kommer dessutom en funktion inom kort som egentligen inte var tänkt som att man kan säkerhetskopiera, men det är en bieffekt. Tanken är att man ska kunna ha olika “ekonomier” kopplade till sitt konto - t.ex. om man har en privatekonomi och man vill ha Spirecta för tillgångarna i sitt företag. Då kommer man kunna ta en “kopia” på allt man har gjort.

Ingen fara, uppfattade inte det så. :heart::+1:

1 gillning

För att förklara vad som hände så hade jag filtrerat ut transaktioner på ett kontot för 12 månader. Skulle ta bort de senaste månadens transaktioner som blivit fel. Markerade genom att använda “markera alla”. Trodde då att jag markerat de som låg på sida 1 och skulle tas bort, men då försvann samtliga för 12 månader tillbaka eftersom tidsintervallet var inställt 12 månader men att det inte syntes att samtliga sidors transaktioner var markerade. Kanske logiskt men så långt tänkte inte jag.

Får jag fråga i vilken vy som det var? Jag har försökt återskapa det här felet, men jag hittar inte det. :roll_eyes:

Jag var inne på mitt kreditkort och titta under transaktioner för 12 månader och “hantera flera”.
Markerade alla transaktioner som med hjälp av knappen och trodde den tog det som låg under sida 1, men den tog 12 månader.