Se budget för föregående år vid ny budgetering

Hej!

Jag undrar om man på något enkelt sätt kan se budgeten för föregående när man ska budgetera inför ett nytt år? Jag tänker att det vore praktiskt att ha föregående år bara som en visning i vyn för att skapa en ny budget (t ex vid årsskiftet), så att man kan utgå från den men göra de förändringar man vill. Är det redan möjligt på något vis? Annars är det ett önskemål framåt. :slight_smile:

Hälsningar,
Ina

1 gillning
  • 1 på den.

Jag utgick ifrån att jag kunde ”kopiera” 2020 års budget till 2021 för att utgå från den. Men ser inget sätt att göra detta. Känns lite för krångligt att behöva skriva om allt en gång till för 2021.

Troligt att en hel del ändå är samma för många eller har jag helt missat något ?

/Jenny

Det finns en funktion att kopiera både utfall eller budget från föregående år. Dock tyvärr bara på enskild kategorinivå i dagsläget…

Tyvärr verkar den just nu (210105) inte fungera med utfallet från föregående period. Vi håller på och kollar på den buggen just nu, den bör vara fixad inom 1-2 dagar.


1 gillning

Tack @janbolmeson, jag har ju mejlat dig separat om denna bugg med att Utfallet för period inte visas korrekt (visar samma som Budget för tidigare år) och nu vet jag att det är “under lupp”. :slightly_smiling_face:

Ja, sorry @Mikael_Bengtsson, det har varit mitt dåliga samvete. Det ligger hos utvecklaren idag i alla fall. :slight_smile:

Ingen fara @janbolmeson! Toppen, då hoppas vi på en snar lösning! :+1:

Hejsan @janbolmeson ! Jag försökte skapa budget baserat på föregående års utfall idag men det verkar fortfarande vara föregående års budget som syns under föregående års utfall. Om det försökts göras en buggrättning verkar det fortfarande vara något fel. Vad är status på buggen?

2 gillningar

Det är fixat och ska fungera! Återkom annars. :+1:

1 gillning

Tar upp en gammal tråd för nedan “bugg” då det handlar om samma ämne…

I verktyget “Budget för enskild kategori” så väljer Spirecta de äldst förekommande årtalen (där det finns tidigare transaktioner/data) som förvalt för “Budget från tidigare år” samt “Faktiskt utfall för perioden”.
Det mest rimliga vore att de senast förekomna årtalen läggs som förvalt i dessa fält (i dagsläget 2022) när man skall lägga budget för ett nytt år (2023).
Som det är nu måste jag manuellt ändra årtalen för varje ny kategori som jag vill budgetera och det är ett onödigt krångligt moment.
Jag vill också minnas att vi har pratat om detta förut och att det sedan tidigare skall ha varit åtgärdat, men nu får jag återigen upp årtalen enligt vad jag anser vara ett felaktigt sätt.

2 gillningar

Kan du bekräfta att det här fungerar för? För jag lyckas inte återskapa felet hos mig… :roll_eyes:

(Om inte, så löser vi det).

Hej @janbolmeson,

Det funkar fortfarande inte för mig…
Gjorde ett test med en kategori som heter “Övriga nöjen”.
Jag har redan gjort 2023 års budget så menyn för “Budget från tidigare år” väljer år 2023 och det beror väl troligtvis på att det finns data inlagt för 2023.
Däremot får jag upp 2015 för “Faktiskt utfall för period”.


Det får jag alltså även om det finns registrerade utfall även senare år och det logiska vore väl att visa det senast året med data registrerad som förvalt, dvs 2022 i mitt fall nedan…