Skapa en livsplan / simulera din ekonomi till din 100 års-dag

Så roligt att se att simulering av framtiden är på gång! Tack för allt ditt fantastiska arbete, @janbolmeson :pray:

Min tankar:

  • Att simuleringen är momentan och sen sparas statiskt tänker jag tar bort en fantastisk möjlighet att ekonomi finns och uppdateras i samma program. Förslag: vad tror du om:
  1. en beräkning som är en kombination av olika livsval?
  2. fält som ex datum, belopp, återkommande (kompletteras med slutdatum)/engångs mm. Varför inte kalla dessa för “livsval” :star_struck:
  3. Ett livsval skulle kunna vara att spara ett visst belopp återkommande, ett annat att köpa en Tesla :wink:, ett annat att börja göra uttag etc. Simuleringen kombinerar sen dessa.
  • Jag håller med föregående talare att det skulle kunna bli för smalt att göra det per tillgång. Förslag: Antingen:
  1. kunna välja ett antal tillgångar som blir del av simuleringen
  2. …ELLER att man i grafen över simuleringen kan välja vilka simuleringar (tillgångar) som ska ingå, där de ingående summeras.
  • Vidare så skulle en koppling mellan simulering, och verkligt utfall, vara roligt att följa i samma graf.

Det blir lite mer komplicerade uträkningar men absolut värt det, enligt mig. Vad tror du? :grinning:

1 gillning

Låt mig få återkomma - men jag är helt inne på ditt spår @Matti

Man ska få välja tillgångar, kunna lägga in livshändelser och mycket mer. Men på feedback från andra så behöver det finnas en light-variant också som ger en snabb bild. :slight_smile:

1 gillning

Ett förtydligande kring mitt förslag. Är att allt i simuleringen är en kombination av livsval. Även sparandet i sig, är ett livsval.

Jag tänker ett objekt, som ser ut ungefär så här:

  • Datum (ett ögonblick eller startdatum beroende på nästa variabel).
  • Återkommande/engångshändelse (boolean)
  • Slutdatum (om återkommande)
  • Belopp (blir engångsbelopp eller återkommande beroende på ovan) Positivt belopp blir insättning och negativt uttag.
  • (Avkastning) sätts väl på tillgången redan idag och bör inte finnas på simuleringen*.
  • Tillgångar som ingår.

Med ovanstående kan vi skapa livsval som exempel att börja ett sparande, senare öka/minska sparandet, större enskilda köp, börja göra uttag etc.

Det borde inte bli mindre avancerat för användaren, det skulle vara ett sätt att lösa särfall och skulle göra uträkningen dynamisk.

1 gillning

Trevlig funktion, bara hunnit titta lite granna och undrar över några saker som inte verkar stämma eller fungera.

Kan man inte sätta in 4,5 % avkastning? Bara heltal?

Om man sätter att perioden slutar mitt i året så verkar sista årets uttag ändå bli på helår och då blir det ju fel.

Bra jobb så hörs vi vidare!

Med vänlig hälsning,
Björnen

Bugg, kommer att fixas. :+1:

Hur går det med detta @janbolmeson, något estimat då vi får se en ny version av det?

Skulle vilja komma igång med att testa hur man kan göra detta för hela sin ekonomi, iaf per tillgångsgrupp. Mycket av grunddatan borde finnas i Spirecta redan, historisk avkastning, startvärde osv…

1 gillning

Snart så. :blush: tillgångarna är nästan klara.

1 gillning

@OlaMorin här är en liten preview från utvecklingsversionen:

Jag tycker om att själv klämma å känna på mina julklappar!

1 gillning