Så roligt att se att simulering av framtiden är på gång! Tack för allt ditt fantastiska arbete, @janbolmeson
Min tankar:
Att simuleringen är momentan och sen sparas statiskt tänker jag tar bort en fantastisk möjlighet att ekonomi finns och uppdateras i samma program. Förslag: vad tror du om:
en beräkning som är en kombination av olika livsval?
fält som ex datum, belopp, återkommande (kompletteras med slutdatum)/engångs mm. Varför inte kalla dessa för “livsval”
Ett livsval skulle kunna vara att spara ett visst belopp återkommande, ett annat att köpa en Tesla , ett annat att börja göra uttag etc. Simuleringen kombinerar sen dessa.
Jag håller med föregående talare att det skulle kunna bli för smalt att göra det per tillgång. Förslag: Antingen:
kunna välja ett antal tillgångar som blir del av simuleringen
…ELLER att man i grafen över simuleringen kan välja vilka simuleringar (tillgångar) som ska ingå, där de ingående summeras.
Vidare så skulle en koppling mellan simulering, och verkligt utfall, vara roligt att följa i samma graf.
Det blir lite mer komplicerade uträkningar men absolut värt det, enligt mig. Vad tror du?
Låt mig få återkomma - men jag är helt inne på ditt spår @Matti
Man ska få välja tillgångar, kunna lägga in livshändelser och mycket mer. Men på feedback från andra så behöver det finnas en light-variant också som ger en snabb bild.
Hur går det med detta @janbolmeson, något estimat då vi får se en ny version av det?
Skulle vilja komma igång med att testa hur man kan göra detta för hela sin ekonomi, iaf per tillgångsgrupp. Mycket av grunddatan borde finnas i Spirecta redan, historisk avkastning, startvärde osv…